پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

راهکار سریع السیر کره جنوبی برای مقابله با بحران مسکن

ظاهراً مشکل مسکن فقط مخصوص ایران نیست و حتی چشم بادامی های شرق آسیا هم با این مشکل مواجه هستند و بسیاری از صاحبنظران بزرگترین خطری که اقتصادهای نوظهور شرق آسیا و بویژه چین و کره جنوبی را تهدید می کند افزایش نرخ تورم در بخش املاک و مستغلات می باشد.

بر همین اساس کره جنوبی در حال راه‌اندازی یک قطار سریع‌السیر است که زمان سفر بین سئول، پایتخت این کشور و حومه آن را کاهش می‌دهد. مسئولان این کشور امیدوارند پروژه مذکور سبب شود جوانان بیشتری تشویق شوند در خارج شهر خانه گرفته و تشکیل خانواده دهند.

جوانان کره جنوبی معمولا از کوچک و گران بودن خانه‌ها در سئول (که نیمی از جمعیت کشور در آن ساکن هستند) ناراضی‌اند. مشکل مسکن در سئول و طولانی بودن رفت و آمد به خارج شهر از جمله مهم‌ترین دلایل افراد برای ازدواج نکردن عنوان شده است.

هر چند دولت کره جنوبی تلاش کرده تا نرخ زاد و ولد را از طریق یارانه افزایش دهد، اما موفقیت چندانی نداشته است و حالا چشم امید مقامات اکنون به قطار سریع‌السیر eXpress است که قرار است تا سال ۲۰۳۵ افتتاح شود. این قطار زیرزمینی که شش خط دارد، سئول را به چندین منطقه دور افتاده در حومه متصل می‌کند.

یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی خط اول این قطار را افتتاح کرد که زمان رفت و آمد از پایتخت تا شهر دونگتان را از ۸۰ دقیقه (با اتوبوس) به ۱۹ دقیقه کاهش می‌دهد. او گفت که رفت و آمد کوتاه‌تر مردم را قادر می‌سازد تا زمان بیشتری را با خانواده سپری کنند.

به گفته مقامات در صورت کامل شدن پروژه، به یکی از سریع‌ترین سیستم‌های زیرزمینی با سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت تبدیل می‌شود.

حال بنظر می رسد این راه حلال البته به شکلی پیشرفته تر همانند همان کاری است که ما در ایران در قالب توسعه شهرهای جدید می شناسیم و اگر درست اجرا شود می تواند در بلند مدت مشکل مسکن را حل نماید.

برای مثال در کشور ما ، فاصله اغلب مناطق نسبتاً مناسب برای احداث شهرهای جدید در شرق استان تهران و یا استان های قزوین در غرب و مرکزی در جنوب غرب با شهر تهران کمتر از ۱۵۰ فاصله دارند که با راه اندازی قطارهای سریع السیر می توان بخش بزرگی از سرریز جمعیت تهران را به این مناطق انتقال داد ضمن اینکه زمینه برای توسعه شهرهای جدید فعلی نظیر شهرهای جدید هشتگرد و پرند نیز فراهم می گردد.

در حال حاضر تقریباً بخش بزرگی از شرق استان تهران در جنوب شرق شهرستان های دماوند( محدوده گرمابسرد تا کبودملک) کاملاً خالی از سکنه است ولی به علت دوری راه تقریباً هیچکس تمایلی به سکونت دایم در این منطقه را ندارد و این در حالی است که با احداث خط آهن سریع السیر می توان حداقل یک میلیون نفر را در این منطقه ساکن نمود که با احتساب ظرفیت اسکان بیش از دو میلیون نفری جمعیت در محدوده غرب و مرکز شهرستان دماوندمی توان سرریز جمعیت تهران را به این منطقه انتقال داد و این در حالی است که کل شرق استان تهران از داشتن خط متروی معمولی کم سرعت هم محروم هستند و ساکنین شهر جدید پردیس هم باید برای رفت و آمد به تهران مشقت بسیاری را متحمل شوند!

نوشته ایجاد شد 643

2 دیدگاه در “راهکار سریع السیر کره جنوبی برای مقابله با بحران مسکن

  1. سلام
    البته که راهکار خوبی به نظر میرسد.
    اصلا همه معضلات راهکارهایی دارند که شناخته شده هستند ولی خب آدم خودشو میخاد..
    هروقت مسئولین محترم درخصوص کمربندی گیلاوند به نتیجه رسیدند، انشاله به احداث قطار سریع السیر تا این مناطق هم میپردازند. همه کارها رو که نمیشه با هم انجام داد… با یه دست چندتا هندونه برمیدارن آخه؟
    ما همیشه امیدواریم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *