پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

غارت منابع آب منطقه با حفر چاه های غیرمجاز

در میان اخبار گوناگون حوادث هفته گذشته شهرستان دماوند،خبر تاسف بار فوت یک کارگر مقنی بر اثر نَشتِ شدید آب و خفگی در داخل چاه آب ۱۰۰ متری باغی در منطقه هومند وادان دماوند شاید چندان مهمی بنظر نرسد ولی در این خبر عادی یک نکته مهم وجود دارد.

ابتدا به اصل خبر می پردازیم:

بر اساس این خبر حوالی ساعت ۱۶:۲۰ عصر چهارشنبه ۲۳ اسفندماه، یک مورد حادثه محبوس شدن کارگر مقنی چاه‌کن تبعه افغانستانی در داخل چاه ۱۰۰ متری در منطقه هومند وادان به سامانه ۱۲۵ ایستگاه آتش‌نشانی شهر آبسرد اعلام شد.
در این حادثه دو نفر کارگر تبعه افغانستانی مقنی در حال حفر انباره برای چاه آب بودند که ناگهان آب با شدت نَشت کرده و به قسمت میله چاه فوران می‌کند که یکی از کارگران دچار حادثه سریعاً توسط کارگران حاضر در صحنه از چاه بیرون آورده می‌شود و توسط عوامل اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان سوم شعبان دماوند انتقال پیدا می‌کند اما کارگر دیگری در اثر محبوس شدن ناشی از شدت زیاد تخلیه آب دچار کمبود اکسیژن و خفگی می‌شود که متأسفانه جان خود را از دست می‌دهد.
اما نکته جالب توجه این خبر حفاری چاهی غیر مجاز به عمق بیش از ۱۰۰ متر و دستیابی مالک چاه به یک سفره بزرگ و غنی از آب می باشد.

به عبارت بهتر اگر عملیات حفاری این چاه با حادثه فوران آب مواجهه نمی شد مالک این چاه غیرمجاز بصورت غیرقانونی به یکی از بزرگترین سفره های آب زیرزمینی منطقه دست می یافت و هم اکنون نیز بعید نیست که مالک چاه بهره برداری غیرمجاز این چاه را شروع کرده باشد!

متاسفانه هم اکنون مافیای حفاری چاه های غیر مجاز که بوسیله مقنی های عموماً تبعه افغانستان مدیریت می شوند با همکاری مالکین برخی از باغ ها و ویلاها کمر به نابودی کامل منابع آب منطقه دماوند بسته اند و در حال غارت منابع آب منطقه می باشند.

در این میان خبر خوب و امیدوار کننده وجود معدود رگه های پر آب در عمق حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری در برخی از مناطق دماوند می باشد که می تواند ما را به احیای مجدد سفره های آب زیر زمینی امیداور کند.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *