پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

تابستان ۱۴۰۳ گرمترین تابستان تاریخ هواشناسی

هر چند سابقه ثبت وقایع آب و هوایی یا همان تاریخ هواشناسی به ۲۰۰ سال هم نمی رسد ولی ظاهراً در طول این ۲۰۰ سال کره زمین به اندازه دو هزار سال شاهد تحولات و تغییرات اساسی بوده و حداقل در یک دهه اخیر کره زمین هر سال در حال شکستن رکوردهای جدید آب و هوایی بوده است.

بر همین اساس سازمان جهانی هواشناسی روز سه‌شنبه هشدار داد که تمام رکوردهای جهانی مربوط به تغییرات آب و هوا در جهان طی سال گذشته شکسته شد و این شرایط حتی می‌تواند در سال ۲۰۲۴ بدتر هم بشود.

این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد در گزارش سالانه «وضعیت آب و هوای جهانی» تصریح کرد که میانگین دمای هوا به بالاترین حد خود طی ۱۷۴ سال گذشته رسیده به طوری که ۱.۴۵ درجه سانتیگراد گرم‌تر از دوره ماقبل صنعتی شدن است.

تغییرات اقلیمی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی به همراه ظهور الگوی آب و هوایی پدیده ال‌نینو، باعث ثبت رکوردهای جهانی طی سال ۲۰۲۳ شد.

عمر بادور، مسئول واحد نظارت بر آب و هوای سازمان جهانی هواشناسی، به خبرنگاران گفت، «احتمال بسیار زیادی وجود دارد» که گرما در سال ۲۰۲۴ رکوردهای جدیدی بر جای بگذارد چرا که به گفته او، سال بعد از ظهور ال‌نینو معمولا گرم‌تر می‌شود.

گزارش روز سه‌شنبه گویای آب شدن شدید یخ‌های قطب جنوب است به طوری که سطح آن یک میلیون کیلومتر مربع کمتر از قبل شده بود که این گستره به وسعت کشور مصر است.

بدین ترتیب پیش بینی می گردد موج گرمای غیر قابل تحمل در طی تابستان سال ۲۰۲۴ (۱۴۰۳) بخش های وسیعی از شمال اروپا،شمال آفریقا،جنوب و مرکز آسیا و مناطق داخلی آمریکای شمالی را در بر گرفته و در این بین منطقه خاورمیانه همانند سال گذشته رکورددار گرمای بی سابقه باشد.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *