پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

درخت بلوط،جایگزینی برای درختان غیرمثمر شهری

پس از انتشار مطلب «پالونیا،سرطان جنگل و ناجی بیابان ها/چرا شهرداری آبسرد برای توسعه فضای سبز شهری پالونیا نمی کارد؟» در این پایگاه خبری، مخاطب گرامی و دوست عزیز ، جناب آقای مهدی نظری پیشنهاد جالبی در رابطه با کاشت درخت بلوط و مشخصاً درخت بلوط سفید به عنوان یک گونه گیاهی مناسب و سازگار با اقلیم آبسرد ارائه دادند که می تواند راهکاری مناسب جهت توسعه فضای سبز عمومی شهر آبسرد باشد.

بطور کلی درختان بلوط بومی مناطق جنگلی غرب زاگرس و منطقه هیرکانی (جنگل های حاشیه دریای کاسپین) می باشند ولی یک گونه خاص از بلوط بنام بلوط سفید وجود دارد که محل رویش آن منحصر به رویشگاه ارسباران (شمال آذربایجان شرقی) بوده و بومی و معرف آن منطقه محسوب می‌ گردد.

در جنگل های مرطوب منطقه ارسباران، بلوط سفید می تواند تا ارتفاع بین ۲۴ تا ۳۰ متر رشد کند ولی در مناطق نسبتاً خشک و کم تراکم در صورت آبیاری مناسب ارتفاع این درخت به حدود ۲۵ متر معادل یک ساختمان ۸ طبقه خواهد رسید که ارتفاع بسیار مناسبی جهت تامین سایه در معابر شهری می باشد.

در رابطه با مصرف آب این درخت نیز باید بیان داشت هر چند این درخت در ۱۰ سال اول زندگی خود نیاز به آبیاری منظم هفتگی دارد ولی پس از ۱۰ سالگی تناوب آبیاری را می توان به ماهی یک بار و پس از ۱۵ سالگی می توان آبیاری را بطور کلی قطع نمود که البته برای حفظ شادابی و سلامت درخت توصیه کارشناسان همان آبیاری ماهیانه درخت طی ماه های خرداد تا مهرماه می باشد.

با توجه به کاشت آزمایشی اینگونه درخت در منطقه هومند کوهان و نتیجه قابل قبول حاصله بنظر می رسد استفاده از این درخت جهت توسعه فضای سبز شهری آبسرد می تواند راهکاری بلند مدت جهت صرفه جویی در مصرف آب و همچنین زیباسازی معابر شهری باشد ضمن اینکه سن بلوغ بلوط سفید بعد از ۲۰ سالگی و بعضاً در حدود ۵۰ سالگی می باشد لذا این درخت به هیچ عنوان خاصیت تهاجمی نداشته و درختی سایه گستر و بی آزار محسوب می گردد.

مزیت این درخت نسبت به گردو ، تاج گسترده آن و سازگاری آن با دماهای نامتعارف بسیار گرم و بسیار سرد و همچنین نیاز آبی پائین و مقاومت بالا در مقابل آفات و بیماری ها می باشد.همچنین مزیت بلوط سفید نسبت به سایر انواع بلوط ها ارتفاع نسبتاً بیشتر اینگونه در قیاس با سایر گونه ها و همچنین تاج گسترده تر آن و سن بلوغ بسیار بالای آن می باشد.

همچنین با توجه به اینکه میوه این درخت بسیار کوچک و سبک می باشد لذا سقوط میوه درخت بلوط سفید بر روی سر عابرین و خودروها معمولاً خطر و خسارتی را ایجاد نمی کند در حالیکه سقوط میوه درخت گردو بر روی سر عابرین و سقف خودروها گاهی اوقات باعث بروز صدمات و خساراتی می گردد.

البته چالش بسیار مهم در مسیر توسعه کشت این گونه گیاهی در منطقه آبسرد نبود نهال آن در منطقه ما می باشد که به ناچار تکثیر این درخت از طریق بذر را اجتناب ناپذیر می کند.

همچنین نحوه کاشت و نگهداری اینگونه گیاهی و آفات احتمالی آن و همچنین آفات مشترک این گیاه با درختان گردو که پوشش غالب منطقه می باشد نیاز به مطالعه بیشتر دارد ولی آنچه که از ظواهر امر بر می آید امکان کاشت گونه های مختلف بلوط غیر مثمر و دیر بالغ همانند بلوط سفید در منطقه ما مشروط به آبیاری مناسب وجود دارد.

عکس فوق مربوط به نهال بلوط سفید کاشته شده در منطقه هومند کوهان شهر آبسرد می باشد

توضیح اینکه ظاهراً نهال این درخت از طریق نهالستان نوربخش (جاده فیروزکوه بعد از سه راهی اسلام آباد) در تعداد نامحدود قابل تهیه می باشد.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *