پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

پالونیا،سرطان جنگل و ناجی بیابان ها/چرا شهرداری آبسرد برای توسعه فضای سبز شهری پالونیا نمی کارد

در دنیا گیاهان عجیب بسیاری وجود دارند ولی ظاهراً هیچ گیاهی همانند پالونیا نیست.
درختی بومی شرق و جنوب شرق آسیا با برگ های بسیار بزرگ قلبی شکل،رشد اعجاب آور و سریع،تکثیر آسان،چوبی بسیار سبک و پر کاربرد،مقاوم به کم آبی و سرما و گرما و سازگار با هر نوع خاک و آب و هوا و البته کارخانه تولید اکسیژن و خوراک دام.گیاهی که اگر شرایط برای آن مهیا باشد مهاجم ترین گونه گیاهی روی زمین می باشد و ظرف یکسال می تواند صدها هکتار از مناطق جنگلی را به تصرف خود در آورد و به همین دلیل سرطان جنگل نامیده می شود و به همین دلیل کاشت این درخت در استان های حاشیه دریای کاسپین ممنوع و در بقیه استان های ایران بلامانع می باشد.

سابقه کشت این گیاه در کشور ما چندان زیاد نیست ولی تجربه متفاوت کاشت این گیاه در مناطق مختلف کشور باعث شده که دیدگاه های متفاوتی در رابطه با کاشت این گیاه مطرح شود.
برای مثال قابلیت تکثیر اعجاب آور این گیاه و بذر افشانی انفجاری آن باعث شده که کاشت این گیاه در استان های شمالی کشور ممنوع شود ولی سازگاری بالای این گیاه به کم آبی و گرما و سرما سبب گردیده کاشت این گیاه در مناطق استپی داخل فلات ایران چشم اندازی امیدبخش برای بیابان زدایی را بوجود آورده است و حتی بسیاری از افراد را به فکر زراعت چوب در مناطق خشک و کم آب انداخته است.

این درخت در مناطق مستعد و پر بارش می تواند سالانه تا ۵ متر رشد کرده و ظرف ۷ سال به اندازه یک ساختمان ۱۲ طبقه ارتفاع پیدا کند ولی در مناطق کم آب و مناطق نیمه خشک رشد سالیانه این درخت بین ۲ تا ۳ متر بوده و ظرف ۷ سال ارتفاع این درخت به ۱۴تا ۲۱ متر می رسد که این خود برابر با ارتفاع یک ساحتمان ۷ طبقه می باشد(!)

بررسی های میدانی نشان داده که پالونیا با اقلیم منطقه آبسرد سازگاری نسبی داشته و مشروط به آبیاری منظم ارتفاع این درخت سایه گستر ظرف ۲ سال به ۶ متر هم رسیده است که این میزان رشد چندین برابر رشد سایر درختان بومی می باشد و به همین دلیل با کاشت درخت پالونیا در معابر شهری و بویژه در رفیوژ بلوار اصلی آبسرد به راحتی می توان ظرف ۳ سال چشم انداز سبز انبوهی را در سطح شهر بوجود آورد.

به علت اقلیم خشک منطقه آبسرد این درخت تقریباً ۹۰ درصد خصوصیات تهاجمی و بذر افشانی انبوه خود را از دست می دهد و هیچ خطر زیست محیطی را برای باغ های منطقه بوجود نمی آورد ضمن اینکه توسعه کشت این درخت در منطقه ما می تواند صنعت چوب و دامپروری را فعال نماید که این خود فرصت جدیدی برای درآمد زایی در آبسرد است.

البته در این بین رعایت نکاتی نیز لازم و ضروری است؛
۱- این درخت یک گیاه مهاجم است و از طریق بذرافشانی انبوه به سرعت تسلط خود را بر زمین های اطراف تحمیل می کند لذا بهتر است این درخت در داخل شهر کشت شود تا بذرهای آن در اراضی کشاورزی دردسر زا نشوند.

۲- هر چند این درخت می تواند فضای سبز شهری را به سرعت گسترش دهد ولی هرس دایمی را می طلبد و تربیت و آرایش و شاخه زنی درخت در دو سه سال اول رشد آن لازم و ضروری است.

۳- در دو سال اول رشد این درخت، آبیاری مرتب آن لازم و ضروری است ولی از سه سالگی به بعد می توان این درخت را همانند سایر درختان شهری آبیاری کرد.

و در انتها باید گفت زیبایی هر شهری به فضای سبز آن بستگی دارد و پالونیا به عنوان یک گونه درخت غیر بومی سازگار و مقاوم و البته غیر مثمر می تواند به راحتی فضای سبز شهر ما را تامین نماید و سایه این درخت می تواند چشم اندازی فوق العاده را در معابر اصلی شهر آبسرد خلق نماید.

نوشته ایجاد شد 648

6 دیدگاه در “پالونیا،سرطان جنگل و ناجی بیابان ها/چرا شهرداری آبسرد برای توسعه فضای سبز شهری پالونیا نمی کارد

  1. با سلام و احترام
    پالونیا با توجه به تهاجمی که گفته شده مناسب منطقه آبسرد نمی باشد زیرا ممکن است در باغات که هر روز از چاه آب پمپ میشود این درخت رشد کند.

    بنده درخت دیگری را پیشنهاد میکنم: بلوط
    از بین انواع بلوط، بلوط سفید کمترین تهاجم را دارد و تا ۳۰ متر هم ارتفاع می گیرد. در از ۳ سالگی به بعد سالی ۲ متر ارتفاع می گیرد، البته در صورت نگهداری مناسب. بعد از ۱۰ سالگی هم میتوان آبیاری درخت را ماهی یکبار و بعد از ۱۵ سالگی به کل آبیاری را قطع کرد. چوب آن هم همانطور که گفته شده میتواند مورد استفاده قرار بگیرد، همچنین میوه آن هم خوراکی و مصارف دارویی دارد. در پاییز هم با برگ های قرمز جلوه ای زیبا ایجاد می کند. سپاسگزار میشوم تا مقاله ای در رابطه با این درخت و خانواده آن در سایت قرار دهید.

    1. پیشنهاد خوب و جالی است
      البته در مورد سازگاری این درخت با اقلیم منطقه باید تحقیق کرد چرا که کاشت بلوط در منطقه ما هنوز تجربه نشده
      بلوط ها بومی منطقه زاگرس غربی هستند و ظاهراً نیاز آبی متوسطی دارند و با انواع شرائط خود را وفق می دهند

      در مورد این پیشنهاد شما حتماً یک مقاله تهیه خواهد شد
      اگر شما هم تحقیق یا مطلبی در این زمینه دارید خوشحال می شویم که آن را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید

      1. با سلام و احترام
        من خودم بلوط سفید کاشتم توی آبسرد و الان سال سوم رو سپری کرد، امسال از ۱.۲ متر جهشی رشد کرد و ۳ متر شد. لازم به ذکر هست که ۸۰۰ سال عمر این درخت هست و بین ۲۰ تا ۵۰ سالگی تازه اولین بار خودش رو میده. گل های این درخت ها هم منبع تغذیه خوبی برای زنبور عسل هست چون اواخر بهار باز میشه. پالونیا گیاهی تجاری است و برای فضای سبز چشم نوازی زیادی ندارد، ولی بلوط میتواند زیبایی متفاوتی در آبسرد ایجاد کند که در هیچ جای کشور تا به امروز کار نشده است.

        1. با سلام
          اگر امکان داشته باشد یک زمان برای بازدید از این درخت و تهیه یک گزارش از اینگونه درخت در اختیار این رسانه قرار دهید ممنون می شوم
          با تشکر
          مدیر پایگاه خبری آبسرد آنلاین-میرشفیعی
          ۰۹۱۲۱۷۶۴۴۸۶

  2. برای بنده هم بسیار جالبه که تصاویری از درخت بلوطی که آقای نظری دارند ببینم. اگر شد گزارشی در این خصوص تهیه کنید خیلی عالی میشه.

    1. با سلام
      بله عکس ها موجود است ولی انتشار آن عکس ها به دلیل اینکه مربوط به داخل ملک جناب آقای نظری است منوط به کسب اجازه از ایشان می باشد.
      در صورت صلاحدید ایشان چند عکس کلوزآپ از درخت را در انتهای مطلب جدید با عنوان درخت بلوط تقدیم دوستان خواهیم کرد.
      با تشکر و سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *