پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

آیا پیش بینی سازمان فضائی آمریکا (ناسا) در خصوص غیر قابل سکونت شدن ایران تا ۳۰ سال آینده حقیقت دارد؟

دو سه روز پیش خبری مبنی بر غیرقابل سکونت شدن ایران تا سی سال آینده از سوی اغلب خبرگزاری ها منتشر شد که واقعاً باعث بروز نگرانی در بین مردم و محققین گردید. اصل خبر از این قرار بود که سازمان فضانوردی آمریکا (ناسا) با انتشار گزارشی درباره پیامد‌های گرم شدن کره زمین اعلام کرده بود که تا سی سال دیگر برخی مناطق جهان، از جمله ایران قابل زیست نخواهند بود. بر اساس این گزارش به نظر دانشمندان ناسا، تا سال ٢٠۵٠ مناطق جنوب آسیا، حوزۀ خلیج فارس شامل ایران، عمان و کویت و همچنین کشورهای حاشیه دریای سرخ نظیر مصر، عربستان، سودان، اتیوپی، سومالی و یمن قابل زندگی نخواهند بود. بر پایه این گزارش، برخی ایالت‌های آمریکا نظیر آرکانساس، میزوری و آیووا نیز تا سال ٢٠٧٠ به سرنوشتی مشابه دچار خواهند شد.

اما آیا این خبر واقعی است یا فقط یکی از انواع خبرهای پوشالی جنجالی نشریات زرد می باشد؟ حقیقت این است که ناسا سال ۲۰۱۳ گزارشی از یک تحقیق در باره روندهای اقلیمی خاورمیانه تا حدود سی سال آینده منتشر کرده بود و در آن گزارش آمده بود که بررسی این روندها نشان میدهد در بازه مذکور خاورمیانه گرمتر و خشکتر می شود. قطعا این به معنای “خشکسالی سی ساله” نیست و معنای آن “تداوم خشکسالی حداقل تا سی سال آینده” است که البته روندها نشان میدهند آن تحقیق مبنای درستی داشته است.

به عبارت ساده تر ایران تا زمانی نامحدود با ناهنجاری های بارشی و خشکسالی مزمن دست به گریبان خواهد بود و افزایش دما در برخی مناطق جنوبی،جنوب غربی و مرکزی کشور (بویژه مناطق مجاور با کویرهای مرکزی) منجر به بروز پدیده مهاجرت و بعضاً غیرقابل سکونت شدن آن مناطق بصورت فصلی می گردد.

البته تحقیقات ما و ترجمه متن اصلی هم بیانگر آن بود که برخی از مناطق واقع در حاشیه خلیج فارس به علت افزایش دما و رطوبت بصورت فصلی با شرائط سخت زیستی مواجه خواهند شد و نامی از ایران در این متن برده نشده بود.

هر چند نباید فراموش کنیم که در کشور ما آمایش سرزمینی جمعیت نادیده گرفته شده لذا این پدیده اقلیمی می تواند اثراتی به مراتب شدیدتر را در برخی از مناطق ایران بوجود بیاورد. برای مثال حدود بیش از ۲۵ درصد جمعیت ایران در یک باریکه حدود ۱۵۰ کیلومتری با عرض ۵۰ کیلومتر در جنوب رشته کوه البرز حدفاصل آبیک استان قزوین تا دماوند در استان تهران زندگی می کنند.

حال سئوال اینجاست که این باریکه ۷۵۰۰ کیلومتر مربعی آیا واقعاً ظرفیت این جمعیت حدود ۲۰ میلیون نفری را دارد؟ برای غیرقابل زندگی شدن این منطقه اصلاً نیازی به تغییرات اقلیمی نیست چرا که همین الان نیز این منطقه تقریباً یکی از بدترین نقاط جهان برای سکونت است. آلودگی هوا و نبود فضای سبز کافی از یک سو و کمبود آب و مشکل تامین زمین جهت احداث مسکن مناسب و ترافیک و… از سوی دیگر این منطقه را تبدیل به یک جهنم بالقوه نموده است. حالا شما حساب کنید که به همه این مشکلات تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا نیز اضافه گردد. هم اکنون دمای هوا در قلب کلانشهر تهران نسبت به مناطق هم عرض و با همان ارتفاع از سطح دریا بیش از ۱۰ درجه گرمتر می باشد و فقط کافی است که میانگین دمای هوا در کل کشور ۲ درجه افزایش یابد تا دیگر تهران جای زندگی کردن نباشد.

همین مشکل مثلاً در دشت های اصفهان،خوزستان،شهرهای مشهد و همدان و کرمانشاه و … نیز قابل مشاهده است که علاوه بر مشکل افزایش دمای هوا با فرونشست زمین نیز مواجه هستند.

پس به جای نگرانی برای ۳۰ سال آینده ما باید نگران وضعیت اقلیمی کشور در سه سال آینده باشیم و آگاه باشیم که شرائط زیستی ایران نسبت به ده سال پیش به شدت بدتر شده و اگر از هم اکنون به فکر نباشیم کمتر از ۱۵ سال دیگر این سرزمین جای زندگی کردن نخواهد بود.

نوشته ایجاد شد 635

3 دیدگاه در “آیا پیش بینی سازمان فضائی آمریکا (ناسا) در خصوص غیر قابل سکونت شدن ایران تا ۳۰ سال آینده حقیقت دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *