پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

گلایه شهروندان آبسردی از کاهش کیفیت آب شرب

تابستان که می شود ، رنگ آب لوله کشی در شهر آبسرد هم عوض می شود و آبی که تا چند ماه قبل بی رنگ و شفاف بود تبدیل به یک مایع پر حباب شیری رنگ می گردد!
البته بر خلاف باور عموم که فکر می کنند منشاء این سفیدی آب کلر محلول می باشد این حباب ها همان حباب های عادی هوا هستند که صرفاً بواسطه فشار بالای آب داخل لوله با آب مخلوط شده و به محض خروج آب از لوله ها و کم شدن فشار این حباب های بیشمار و متراکم از آب جدا شده و با حرکت به سمت بالای ظرف باعث سفید رنگ شدن آب می گردند.

در واقع علت اصلی بوجود آمدن این حباب ها ، مساله افزایش مصرف آب در تابستان و به تبع کاهش فشار آب در لوله های اصلی و نرسیدن آب به طبقات بالا بویژه در محلات شمالی شهر می باشد که مسئولان آبفا را مجبور به استفاده از پمپ های کمکی و قوی به منظور افزایش فشار آب می کند و همین افزایش فشار در لوله های اصلی و فرعی باعث ایجاد اختلاط آب و هوا در لوله ها و افزایش هوای محلول در آب می شود و نتیجه همین آب شیری رنگ است که می بینیم.

هر چند به گفته مسئولان محترم آبفای استان تهران این حباب ها و آب سفید رنگ برای شهروندان بی خطر است ولی اغلب شهروندان از مشاهده این پدیده احساس خوبی نداشته و دیدن آب کف آلود خروجی از لوله ها ، وجود مواد شوینده در آب را برای ایشان تداعی نموده و حس بدی را در افراد بوجود می آورد.

البته مشکل اصلی آب لوله کشی در آبسرد این حباب ها و حتی کف آلودگی آب نیست بلکه میزان بالای رسوبات محلول در آب است که باعث کاهش کیفیت آب می شود.

هم اکنون به دلیل افت شدید سطح آب های زیر زمینی در دشت هومند و همچنین به دلایل بهداشتی آب مصرفی شهروندان از چاه های بسیار عمیق تامین می گردد و با توجه به بستر آهکی دشت آبسرد آب خروجی از چاه ها دارای میزان بسیار بالایی از رسوبات و بویژه کربنات کلسیم می باشد و به همین دلیل است که کتری و سماورها به سرعت دچار مشکل انباشت رسوب می شوند و قطرات آب لوله کشی بر جا مانده روی شیشه خودروها سریعاً ایجاد لکه می کنند.

البته این آب حاصل از چاه های عمیق آلودگی شیمیایی کمی دارند ولی باید توجه داشت که استفاده بی رویه کشاورزان از کودهای شیمیایی و بویژه کودهای نیتراته مانند اوره ،خواه ناخواه باعث نشت مواد شیمیایی و علی الخصوص نیترات به داخل مخازن آب های عمیق و آلودگی آب به مواد شیمیایی می گردد که به همین دلیل نظارت و کنترل بر میزان مصرف کودهای شیمیایی توسط کشاورزان لازم و ضروری می باشد.

بطور کلی می توان گفت آب شرب مصرفی شهروندان شهر آبسرد هر چند آلودگی میکروبی و شیمیایی اندکی دارد ولی دارای سختی و ناخالصی معدنی بالایی داشته و کاهش این ناخالصی ها و رسوبات نیز تنها در صورت کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی سنتی (کاشت خیار و کدو و لوبیا) و افزایش سطح آب های زیر زمینی امکانپذیر است.

نوشته ایجاد شد 648

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *