پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

گرمترین پائیز تاریخ هواشناسی

حال و روز کره زمین اصلاً خوب نیست و این سیاره آبی که تنها پناهگاه ما در کیهان می باشد در تبی که ما به او تحمیل کرده ایم در حال سوختن است! ما چه بر سر این سیاره آبی آورده ایم و چه سرانجامی در انتظار حیات در کره زمین است؟

دمای زمین در حال حاضر در بالاترین میزان خود از سال ۱۹۱۶ تاکنون قرار دارد و احتمالاً این بالاترین دمای پائیزی در طول عمر بشریت است.
در همین رابطه سرویس رصد تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا اعلام کرد با توجه به دمای بالای هوا در ماه نوامبر و ماه‌های قبل از آن، سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سالی است که در تاریخ به ثبت رسیده است.

تا سالها نویسندگان داستان های علمی تخیلی بزرگترین دشمن حیات در کره زمین را فرازمینی ها و موجودات بدشکل فضایی معرفی می کردند غافل از اینکه بزرگترین دشمن حیات بر روی زمین موجودی زمینی بنام انسان است.

برخلاف تصور بسیاری از ما ، علت اصلی مرگ و میر اغلب انسان ها در سراسر جهان آلودگی هوا و اثرات منفی گرمایش جهانی می باشد بنحوی که که حتی فرایند گسترش و جهش ویروس های کشنده نیز تحت تاثیر گرمایش جهانی قرار گرفته و این خطر وجود دارد که ویروس های منجمد مدفون در عمق یخ های قطبی دوباره احیاء شده و این بار امواج گسترده همه گیری های کشنده و عجیب از سمت قطب ها به سمت مناطق حاره سرازیر شوند.

از سوی دیگر گرمایش جهانی یعنی بی نظمی در بارش و تغییر رژیم بارش ها که همین مساله به افزایش شدت خشکسالی ها و بالا رفتن تعداد سیل های مخرب در نقاط مختلف زمین منجر می گردد،ضمن آنکه آب شدن یخ های قطبی عملاً به معنی افزایش سطح آب های آزاد (اقیانوس ها و دریاها) می باشد و این امکان وجود دارد که ظرف چند دهه آینده هزاران جزیره مسکونی و بندر مهم زیر آب بروند و بسیاری از مناطق ساحلی بویژه در کشورهای فقیر و پر جمعیت غیرقابل سکونت شوند.

به هر حال قربانی اصلی و نهایی این تغییرات آب و هوایی انسان ها خواهند بود و اگر انسان ها هر چه سریعتر فکری برای این همه گاز گلخانه ایی و گرمایش جهانی نکنند در آینده ایی نچندان دور دچار انقراضی دردناکی خواهند شد و لقب تنها جانداری که خودش زمینه ساز انقراضش را فراهم آورده را به خود اختصاص خواهند داد.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *