پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد/لزوم اجرای کمربندی جابان و سربندان

کوتاهی دیروز مسئولان در عدم احداث کمربندی گیلاوند،امروز برای مردم و مسئولان تبدیل به یک ابرچالش شده و هر روز تاخیر در اجرای این پروژه نیز خواه ناخواه ، سنگینی بار این پروژه را افزایش می دهد و هزینه های اجرایی آن را بیشتر و بیشتر می کند و تاسف بار تر اینکه همین حکایت و همین سهل انگاری را ما در دو نقطه دیگر از شهرستان یعنی روستاهای جابان و سربندان نیز شاهد هستیم و ظاهراً مسئولان هیچ طرح و برنامه ایی نیز برای این دو نقطه ندارند.

هر چند در حال حاضر جابان و سربندان ترافیک چندان سنگینی ندارند ولی رشد روز افزون گستره این دو روستا و افزایش جمعیت و به تبع افزایش تعداد خودروها در این دو روستا در آینده نچندان دور سبب ایجاد گره ترافیکی در این مناطق هم خواهد شد.

جاده تهران به قائمشهر یا همان جاده فیروزکوه به عنوان یکی از محورهای شریانی و ترانزیتی کشور بطور معمول محل تردد انواع خودروهای سبک و سنگین است و در بسیاری از روزها که جاده هراز به دلایل مختلف مسدود است ما شاهد حجم فوق العاده سنگین خودروهای عبوری از این محور هستیم که نمود عینی آن ترافیک های سنگین محدوده دو راهی گیلاوند می باشد.
در چنین ایامی سرعت خودروهای عبوری در محدوده جابان و سربندان نیز به شدت کاهش یافته و کوچکترین اتفاقی زمینه ساز تشکیل صف سنگین خودروها می گردد ، ضمن آنکه منطقه جابان به علت تردد عابرین پیاده یکی از حادثه خیزترین مناطق شهرستان دماوند است و با نیم نگاهی به آمار تصادفات جرحی و منجر به فوت عابرین پیاده در شهرستان دماوند متوجه می شویم که روستای جابان به تنهایی به اندازه تمام شهرستان دماوند تصادفات جرحی عابرین پیاده را دارا می باشد.

در حال حاضر روستای جابان محل انشعاب جاده های محلی به سمت روستاهای اوچونک و سرخه ده و هومند جابان و روستاهای واقع در محور گرمابسرد می باشد و این روستا تقریباً به یک بازار محلی و مرکز خرید برای اهالی مناطق ویلایی اطراف تبدیل شده و تردد دائمی اهالی خود زمینه ساز بوجود آمدن گره های ترافیکی در این نقطه می شود.

ما همین وضعیت را البته با شدتی کمتر در سربندان نیز شاهد هستیم و در برخی از ایام سال و بویژه در فصل تابستان و روزهای پایانی هفته این منطقه نیز شاهد ترافیک نیمه سنگین و کندی تردد خودروها می باشد.

اگر مسئولان از هم اکنون فکری برای احداث کمربندی و یا حداقل جانمایی این طرح در سمت جنوب این دو روستا نکنند بعید نیست که در یک دهه آینده این دو روستا نیز دچار مصیبت ترافیکی همانند گیلاوند امروز شوند و این مناطق نیز تبدیل به گره های ترافیکی جدید در محور فیروزکوه شوند.

در حال حاضر زمین های جنوب دو روستای جابان و سربندان چندان گران نیستند و اعلام طرح بر روی اراضی پائین دست این روستاها و آغاز تملک اراضی داخل در طرح، هزینه چندان سنگینی را به وزارت راه تحمیل نمی کند ولی غفلت در این زمینه و توسعه مناطق مسکونی در سمت جنوب این دو روستا عملاً هزینه تملک اراضی را افزایش خواهد داد.

فراموش نکنیم که دو روستای جابان و سربندان رشد جمعیتی بسیار زیادی را در سالهای اخیر داشته اند و بخش زیادی از ساکنین دایمی و خوش نشین های این دو روستا هم اکنون در جنوب جاده فیروزکوه ساکن شده اند و با توجه به محدودیت توسعه این روستاها از سمت شمال خواه ناخواه جمعیت مازاد به سمت جنوب جاده سرریز شده و زمین هایی که می توانند محل اجرای کمربندی باشند تبدیل به بافت مسکونی می شوند و پس از مدتی امکان ایجاد کمربندی غیر مقدور می گردد.

غفلت امروز زمینه ساز چالش های لاینحل در آینده می گردد ، همانگونه که غفلت دیروز در احداث کمربندی گیلاوند تبدیل به چالش لاینحل امروز شده است.

نوشته ایجاد شد 648

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *