پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

وای اگر روز مبادا برسد…!

سال ۲۰۲۴ برای ژاپنی ها خیلی بد شروع شد و زلزله ۷.۶ دهم ریشتری روز اول ژانویه ۲۰۲۴ شیرینی سال نو میلادی را به کام ژاپنی ها تلخ کرد.
البته موضوع این نوشتار زلزله ژاپن نیست بلکه درس هایی است که از این زلزله می توان گرفت.

فیلم های منتشر شده از زلزله ۷.۶ ریشتری در منطقه ایشیکاوای ژاپن نشان داد که چگونه یک زلزله قدرتمند در مقیاس ۷ ریشتر به بالا می تواند ساختمان فوق ایمن ژاپنی ها را با خاک یکسان کند و برج ها و ساختمان های چند طبقه را از ریشه کنده و واژگون نماید.

وقتی ما از ساختمان های ژاپن صحبت می کنیم در واقع از ساختمان های ضد زلزله با استانداردهای بسیار سختگیرانه و فوق العاده ایمن در مقابل زلزله های ۷ ریشتر به بالا صحبت می کنیم.
حالا شما ساختمان های ضد زلزله ژاپن را با ساختمان غیر ایمن داخل شهرهای خودمان و ساختمان های فوق العاده سست و ناایمن خلاف ساز حاشیه شهرها مقایسه کنید.

فرض کنید زلزله ۷.۶ ریشتری استان ایشیکاوا در همین منطقه دماوند خودمان و بر روی گسل وحشی و خطرناک مشاء می آمد،بنظر شما میزان تلفات و خسارات چنین زلزله ایی تا چه اندازه ایی می توانست باشد؟

در همین شهر آبسرد و مناطق اطراف آن چند ساختمان تاب تحمل زلزله ۷.۶ ریشتری را دارند و چند ساختمان می توانند از چنگ تکانه های کوبنده این زلزله جان سالم به در ببرند؟

حدود ۹۹.۹۹ درصد ساختمان های احداث شده در هومند اهران و مرانک عملاً تاب تحمل زلزله های ۶ ریشتر به بالا را ندارند و در سایر مناطق حاشیه شهر هم اوضاع بهتر از هومند اهران و مرانک نیست و در هومند آبسرد که زیر نظر شهرداری است حداقل ۹۰ درصد ساختمان ها در مقابل یک زلزله ۶.۵ ریشتری کاملاً بی دفاع و آسیب پذیر هستند و در داخل شهر نیز تقریباً ۵۰ درصد ساختمان های بظاهر مهندسی ساز و استاندارد در یک زلزله بالای ۷ ریشتر آسیب جدی می بینند.

وقتی یک زلزله ۷.۶ ریشتری می تواند برج های کاملاً استاندارد و ضد زلزله ژاپنی را از بنیان کنده و واژگون نماید آیا نمی تواند ساختمان های احداثی روی خاک کشاورزی و ناپایدار و با اسکلت فلزی از جنس پروفیل و خال جوش های ضعیف و دیوارهای ساخته شده از بلوک سیمانی و فاقد فنداسیون و بادبند را خراب کند؟

خانه های ژاپنی که برای زلزله های ۹ ریشتری طراحی شده بودند در برابر زلزله ۷.۶ ریشتری مانند خانه عنکبوت ناپایدار شدند و بعد ما دلخوش به ساختمان هایی هستیم که در مقابل باد هم مقاومت ندارند!

آرزوی ما این است که هیچگاه در سرزمین ایران و بویژه شهرستان دماوند زلزله ایی مهیب و بزرگ رخ ندهد ولی زلزله خیز بودن کشور ایران و همسایگی ما با گسل مشاء واقعیتی غیرقابل انکار است و ما باید هر لحظه و هر ساعت و هر روز منتظر وقوع زلزله در ایران باشیم کمااینکه حداقل در ۱۰ سال اخیر به استثنای زلزله سال گذشته ترکیه تقریبا تمام زلزله های مخرب بالای ۷ ریشتر در کشور ایران رخ داده و ایران در کنار ژاپن ،چین ،اندونزی ،نپال ،ترکیه ،ایتالیا،ایالات متحده آمریکا و شیلی در زمره زلزله خیزترین کشورهای جهان است و منطقه دماوند و شهرهای مجاور گسل مشاء مستعد سهمگین ترین زلزله ها لذا باید از زلزله ژاپن درس عبرت گرفت و برای روز مبادا از هم اکنون چاره اندیشی کرد.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *