پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

هفته خاکستری تهران/آلودگی هوا مدارس دماوند را هم به تعطیلی کشاند

عاقبت آلودگی هوا دامنگیر شهرستان دماوند هم شد و مدارس ابتدایی و متوسط اول شهرستان دماوند را برای روز یکشنبه ۱۲ آذر به تعطیلی کشاند.

هر چند نقشه های هواشناسی ، شدت آلودگی هوا را برای روزهای دوشنبه تا چهارشنبه (سیزدهم تا پانزدهم آذرماه) پیش بینی کرده بودند ولی ظاهراً بواسطه وقوع پدیده وارونگی و بی توجهی مردم و صاحبان صنایع به هشدارها ، شدت آلودگی بسیار بیشتر از پیش بینی ها شد و گسترده آلودگی ها حتی شهرستان های دماوند و شمیرانات را نیز در بر گرفت.

خبر بدتر آنکه طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه هفته جاری شرائط برای انباشت بیش از پیش آلاینده ها در آسمان اغلب کلانشهرها و مناطق صنعتی کشور ، کاملاً مهیا بوده و دامنه آلودگی ها احتمالاً به بسیاری از مناطق خوش آب و هوای دور از کلانشهرها هم خواهد رسید و حتی این امکان وجود دارد که ما در شهرهایی آلوده های معمولاً آلوده نظیر تهران،کرج،اسلامشهر،ری و پاکدشت با شرائط فوق بحرانی هم مواجه شویم.

از سوی دیگر با توجه به سکون نسبی هوا طی روزهای دوشنبه و سه شنبه شرائط برای گسترش آلودگی هوای کلانشهر تهران به کلیه نقاط استان و از جمله شهرستان دماوند و بویژه مناطق غربی شهرستان دماوند نظیر رودهن و گیلاوند وجود دارد ضمن اینکه در صورت عدم رعایت اقدامات پیشگیرانه و تداوم پسماند سوزی در باغات و استفاده از خودروی شخصی و فعالیت معادن شن و ماسه حتی این احتمال وجود دارد که هوای شهر آبسرد نیز به مرحله ناسالم و حتی هشدار برسد.

به هر روی اگر در این چند روز قصد دارید که برای فرار از آلودگی هوای تهران به شهرستان دماوند و آبسرد سفر کنید باید توجه داشته باشید که هوای این منطقه نیز چندان بهتر از تهران نیست و ما در اینجا هم با درجاتی از آلودگی هوا مواجه هستیم پس بهترین راهکار در چند روز پیش رو استفاده کمتر از خودروی شخصی و در صورت امکان تعطیلی کلیه کسب و کارها در کلانشهرها و مناطق صنعتی می باشد تا حداقل هوا بیش از این آلوده نشود و شهری مثل تهران رسماً تبدیل به اتاق گاز نگردد.

البته خبر خوب این است که در روزهای پایانی هفته با افزایش شیب فشاری، شرایط برای وزش بادهای نسبتاً قوی در کلیه سطوح جو و تخلیه طبیعی آلاینده ها از آسمان تمام مناطق واقع در دامنه های جنوبی البرز فراهم شده و بتدریج از میزان آلودگی هوای تهران نیز کاسته خواهد شد.

نوشته ایجاد شد 647

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *