پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

مهاجرین افغان ساکن در ایران،بازندگان اصلی بازی مهاجرت

در میان تمام اخبار ضد و نقیض و عجیب و غریب که در مورد افغانستان تحت تسلط طالبان منتشر می گردد خبر اعطای زمین رایگان به مهاجرینی که به افغانستان بر می گردند بیشتر از همه جلب توجه می نماید.

کشوری که ظرف دو سال تورم فزاینده را مهار نموده و با حفظ ارزش پول ملی خود بتدریج در حال حرکت به سمت ثبات اقتصادی و به احتمال زیاد در آستانه ورود به مرحله رشد پایدار اقتصادی می باشد این بار دنیا را با خبر واگذاری زمین به مهاجرین بازگشته به وطن حیرت زده کرده است.

بر اساس این خبر همزمان با افزایش روند بازگشت مهاجران افغان از پاکستان و ایران به کشورشان، مقام‌های وزارت کشاورزی و آبیاری حکومت افغانستان از توزیع زمین های کشاورزی میان افراد بازگشته به وطن خود خبر داد.

در همین رابطه مولوی عطاءالله عمری، سرپرست وزارت کشاورزی و آبیاری در جریان بازدید از اردوگاه مهاجران در گذرگاه مرزی تورخم گفته که طرح انتقال مالکیت و اشتغالزایی به مهاجران تصویب شده است.

براساس این گزارش، “حکومت سرپرست افغانستان طرحی را برای انتقال مالکیت و اجاره زمین جهت اشتغالزایی مهاجران بازگشته از پاکستان تصویب کرده است تا مردم از مشکلات و مهاجرت خلاص شوند و باعزت به وطن آمده و صاحب سرنوشت شوند.”

سرپرست وزارت کشاورزی افغانستان گفته که بخشی از این طرح شامل انتقال دائم مالکیت جهت ایجاد سرپناه و دادن زمین برای کار می‌باشد تا مردم در آن زمین کار کنند و یک سال از مالیات معاف خواهند بود و بعد از آن موظف به پرداخت مالیات خواهند بود.
اکنون که بیش از دو سال از خروج آمریکایی ها از افغانستان و استقرار حکومت سرپرست در این کشور می گذرد، روند بازگشت پناهجویان و مهاجران افغان به ویژه از پاکستان و ایران به کشور خود رو به افزایش است و حکومت سرپرست افغانستان نیز وعده داد که تسهیلات و امکاناتی را برای مهاجرانی که به وطن خود باز می گردند، ارائه دهد.

در این میان ظاهراً فقط سر مهاجرین افغان ساکن در ایران بی کلاه مانده و ایشان مجبور هستند هم تورم کمرشکن و اقتصاد بی ثبات ایران را تحمل کنند و هم از مزایای ثبات اقتصادی افغانستان محروم شوند و بلاتکلیف بین این دو سرزمین سرگردان بمانند.

البته مهاجرین افغان که در ایران صاحب کسب و کار هستند به دلایل فرهنگی و مذهبی و صد البته اقتصادی علاقه ایی به بازگشت به افغانستان ندارند و به احتمال زیاد بازگشت آنها به افغانستان نیز کار چندان عاقلانه ایی نیست ولی مهاجرینی که با کارگری و اشتغال به مشاغل سخت روزگار می گذرانند بازنده اصلی بازی مهاجرت هستند ، چرا که نه در ایران موقعیت اقتصادی درستی دارند و نه مشمول مزایای زندگی در افغانستان تحت مالکیت طالبان می شوند و به احتمال زیاد هیچگاه شانس دستیابی به یک زندگی استاندارد را نخواهند یافت.

ظاهراً حکومت طالبان قصد دارد به هر شکل ممکن بر چالش های اقتصادی و اجتماعی پیش روی خود غلبه کند و از تهدید بازگشت ده ها میلیون مهاجر به افغانستان یک فرصت اقتصادی بینظیر خلق نماید و اقتصاد به گل نشسته افغانستان را بار دیگر به دریای رشد و ثبات بازگرداند.

نوشته ایجاد شد 643

3 دیدگاه در “مهاجرین افغان ساکن در ایران،بازندگان اصلی بازی مهاجرت

  1. دستشون زیر سر مسئولین بی کفایت ما..
    امیدوارم دیگه روزی نرسه که ما مجبور بشیم به افغانستان مهاجرت کنیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *