پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

دماوند و معضل چاه های غیر مجاز

در پی چندین سال خشکسالی و برداشت غیر اصولی از منابع آب های زیر زمینی هم اکنون کل مناطق کشور با شدت و ضعف با معضل کم آبی مواجهه هستند ولی این مشکل در برخی نقاط نظیر شهرستان دماوند شدیدتر و در برخی نقاط کشور نظیر استان های شمالی و همچنین برخی از نقاط واقع در مناطق پر بارش زاگرس غربی خفیف تر است.

اوضاع منابع آبی شهرستان دماوند که سالها با برداشت و مصرف غیر اصولی از منابع آب های زیر زمینی دست به گریبان بوده این روزها چندان مساعد نیست و بسیاری از چاه های منطقه ما کم آب و حتی خشک شده اند.

بر همین اساس طاهرخانی فرماندار شهرستان دماوند طی بازدیده سرزده از اداره امور منابع آب شهرستان دماوند اظهار کرد: حفر چاه‌های غیرمجاز باید متوقف شود و نباید اجازه داد اینگونه سرمایه های طبیعی ما به خطر بیافتد.
وی افزود: باید با جدیت و زمانبندی چاه‌های غیرمجاز از سوی دستگاه متولی مسدود شود و اولویت را با چاه‌های ویلاهای غیرمجاز است.
فرماندار شهرستان دماوند از آمار بالای چاه‌های غیرمجاز در شهرستان انتقاد نمود و گفت: در این بازه از زمان که با کمبود منابع آب و پایین بودن آمار بارش نزولات آسمانی مواجه هستیم، ضرورت حفظ منابع آب های زیر زمینی، باید با نظارت مستمر در دستور کار قرار گیرد.
وی در ادامه گفت: پروژه‌های طرح احیای آب‌های زیر زمینی و آب بران و همان مسئله کنترل حجمی و هوشمند چاه‌ها باید به جد پیگیری شود تا این منبع و سرمایه عظیم ملی به خطر نیندازد.

لازم به توضیح است هم اکنون تعداد بسیار زیادی چاه آب نیمه عمیق غیرمجاز در منطقه دماوند و بویژه دشت های آبسرد و جابان و سربندان حفر شده اند که در فصل تابستان با اثرگذاری منفی بر روی چاه های عمیق مجاز ، باعث افت آبدهی چاه های مجاز شده و منابع آبی منطقه دماوند و همچنین پایداری لایه های خاک در دشت های مرکزی و شرقی دماوند را با خطر مواجهه نموده و این خطر وجود دارد که در صورت تداوم برداشت بی رویه از منابع آب های زیر زمینی علاوه بر خشک شدن چاه ها منطقه ما با معضل بزرگتری بنام فرونشست زمین نیز مواجه گردد.

نوشته ایجاد شد 647

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *