پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

بلاتکلیفی جاده های دماوند؛از کمربندی گیلاوند تا محور دو بانده کیلان – ایوانکی

سالهاست که تکمیل و بهسازی جاده های اصلی شهرستان دماوند بلاتکلیف مانده اند و مسئولان فقط وعده به خورد مردم می دهند و بعضاً منّت کار نکرده را سر مردم منطقه می گذارند و این در حالی است که با توجه به افزایش جمعیت منطقه و افزایش خودروهای عبوری هر روز بر حجم گره های کور ترافیکی منطقه افزوده شده و مناطق بیشتری درگیر معضلات ترافیکی می شوند.

پروژه باند دوم جاده ساران یا به عبارت بهتر محدوده آجان تا کیلان و در ادامه کیلان تا آبسرد علیرغم وعده های مسئولان در سال جاری و حتی کلنگ زنی چندین باره این پروژه هم اکنون نیمه کاره رها شده و کمربندی پر حاشیه گیلاوند هم هنوز وارد تئوری هم نشده و اصلاً مشخص نیست که چه کاری قرار است انجام شود و کمربندی و پل و تونل بودن این پروژه مشخص نشده.

برای مناطق پر خطر جاده های منطقه نظیر محدوده روستاهای جابان و سربندان و مشاء و روستاهای محور دلیچایی و همجنین محور غیر استاندارد کلاک مشهد هم تقریباً هیچ فکری نشده و مسئولان محترم اداره راه و شهرسازی اصلاً این مناطق و این محورها را در دستور کار هم ندارند و بعید هم می دانیم که در چند سال آینده هم فکری برای این مناطق و بویژه قتلگاه جابان بکنند!

البته عملکرد شهرداری ها در حوزه مرمت راه ها بسیار بهتر از عملکرد وزارت راه بوده و شاید بتوان گفت که حتی قابل قیاس با هم نیستند.

در همین خصوص پیمان آقاجان‌احمدی، رئیس شورای اسلامی شهر کیلان اظهار کرد:محور کمربندی کیلان سال‌های سال رنگ و بویی از مرمت به خود ندیده و به بدترین شکل ممکن درآمده بود و تلاشی مستمر انجام پروژه روکش را قطعی کرد و خدا را شاکریم که پروژه در حال اجراست و شاهد رضایتمندی شهروندان عزیز در این زمینه هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر کیلان گفت: پروژه باند دوم محور کیلان ایوانکی هم در حال اجراست، اما به نظر می‌رسد سرعت پیشرفت مناسب نیست و بر اساس شنیده‌ها وضعیت تخصیص اعتبار مطلوب نبوده و ظاهراً همین ضعف عامل این شرایط باشد که‌امیدواریم با رفع مشکلات مالی شاهد تغییر شرایط و افزایش سرعت روند اجرایی باشیم تا با افتتاح هرچه سریعتر این پروژه ضمن رفع نگرانی شهروندان عزیز مخصوصأ اهالی خونگرم محله ساران از تعداد تصادفات تأسف برانگیز این محور به طور محسوس کاسته شود.

آقاجان‌احمدی تصریح کرد: محور شهید عظیمی (جاده صالح آباد) هم به عنوان یکی دیگر از مسیر‌های مواصلاتی شهر کیلان با مشکلات زیادی مواجه است که از نظر مدیریت شهری دور نمانده و در موضوع‌های مختلف در رابطه با آن بحث و نظر داشته و به طرق مختلف پیگیر رفع مشکلات مرتبط هستیم.

وی بیان کرد: تعریف روستایی این محور یکی از مواردی است که معتقدیم از عوامل اصلی ایجاد مشکلات بوده و اصرار به تغییر آن داریم؛ بر اساس تعاریف باید از یک محور در طول روز حداقل ۳۰ و حداکثر ۸۰ دستگاه خودروی سنگین عبور نماید تا تعریف جاده روستایی داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر کیلان ادامه داد: این در حالیست که حتی تعداد میکسر عبوری از این محور در طول روز به تنهایی از ۸۰ دستگاه تجاوز نموده و این بدان معناست که دیگر نمی‌شود این جاده را روستایی دانست و باید بر اساس آمار واقعی موجود رتبه آن باز تعریف شود.

آقاجان‌احمدی تأکید کرد: این باز تعریف علاوه بر تغییر در نحوه ارائه خدمات باعث افزایش حریم می‌شود و حریم جاده روستایی۱۲/۵ متر است که با عوض شدن تعریف حداقل ۱۰ متر به حریم فعلی افزوده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بدون شک با توسعه‌های محلی حجم ترافیک عبوری از این محور افزایش می‌یابد و چنانچه حریم ۱۲/۵ روستایی اعمال گردد در سنوات آتی که در املاک مجاور بنا احداث شده و عرض آسفالت فعلی هم توان پاسخگویی ندارد و امکان تعریض دیگر به آسانی ممکن نبوده در نتیجه عبور و مرور مخصوصاً برای شهروندان شریف و اهالی محترم منطقه بزرگ کیلان با مشکل مواجه می‌شود.

البته معضلات راه های مواصلاتی در سایر نقاط شهرستان کماکان وجود دارد بویژه اینکه عدم احداث کمربندی گیلاوند امان مردم منطقه دماوند و مسافرین عبوری از شهرستان را بردیده است.

امسال که گذشت و خواه ناخواه با توجه به شروع فصل سرما و بارش در منطقه تقریباً تمام پروژه های راه سازی منطقه دماوند در چهار ماهه باقی مانده از سال جاری تعطیل خواهند شد ولی حداقل امیدواریم در سال آینده دولت محترم سیزدهم فکری برای این جاده های پر خطر بکند.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *