پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

روزنامه ایران گرانی ها را به گردن معترضین انداخت / وقتی جای علت و معلول عوض می شود

عملکرد نامناسب دولت سیزدهم در اغلب زمینه ها و بویژه در حوزه اقتصاد و معیشت مردم باعث شده که ژورنالیست های حامی دولت سیزدهم از هر دستاویزی برای توجیه ناکارآمدی ها استفاده کنند و حتی معلول را به جای علت جلوه دهند.

در همین راستا روزنامه ایران به عنوان روزنامه وابسته به هیات دولت در مطلبی نوشت: ناآرامی و آشوب‌ها هرچند وجهه سیاسی و اجتماعی دارد، اما ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد دارد. هم‌اکنون حدود سه ماه از ناآرامی‌های اخیر در کشور می‌گذرد و از همان ابتدا آثار کوتاه‌مدت آن بر اقتصاد کشور نمایان شد، ولی آنچه از اهمیت بیشتری برخوردار است، تأثیری است که این ناآرامی‌ها در بلندمدت بر بخش‌های مختلف اقتصاد ملی به همراه دارد.

نویسنده در ادامه با بیان اینکه «دامنه و ابعاد آثار اقتصادی ناآرامی‌ها، اعتصابات، اعتراضات و شورش‌ها، آنقدر وسیع است که نهادهای بین‌المللی نیز پژوهش‌های مختلفی درباره آن انجام و نتایج آن را ارائه داده‌اند» نوشت: زمانی که نااطمینانی در فضای اقتصادی به دلیل ناآرامی و آشوب افزایش یابد، رفتار اقتصادی مردم و فعالان اقتصادی نیز تغییر می‌کند. از یک ‌سو مردم به دلیل نگرانی از آنچه در آینده رخ می‌دهد، هزینه‌ها و مصرف خود را تا حد ممکن کاهش می‌دهند و از سوی دیگر، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران نیز برای ادامه کار دچار تردید می‌شوند. حال هرچه این شرایط تداوم بیشتری داشته باشد، تردید جای خود را به توقف و فرار می‌دهد.

هر چند در اثرگذاری التهابات و آشوب های سیاسی بر روند کسب و کار هیچ شک و تردیدی وجود ندارد ولی انداختن تقصیر کم کاری دولت به گردن معترضین و برعکس جلوه دادن علت و معلول یک نوع دروغ رسانه ایی جهت توجیه ناکارآمدی های دولت در سایر حوزه ها می باشد.

واقعیت این است که بخش بزرگی از ناآرامی های سه ماهه اخیر ریشه در ناکارآمدی اقتصادی دولت سیزدهم و عدم تحقق وعده های انتخاباتی در طول یک سال گذشته داشت و به عبارت بهتر ، علت اصلی نارضایتی های سه ماهه گذشته عملکرد بسیار بد و غیرقابل دفاع دولت سیزدهم در عرصه های اقتصادی،فرهنگی و سیاست خارجی می باشد.

اینگونه تحلیل ها بطور قطع نشانی غلط دادن به دولتمردان می باشد و نتیجه آن هم چیزی جز منحرف شدن ذهن دولتمردان و تصمیم سازان نخواهد بود.

اعتراضات علت رکود اقتصادی و تورم بالا و ناکارآمدی دولت نیست بلکه بر عکس رکود اقتصادی و تورم و ناکارآمدی دولت است که در بین مردم ایجاد نارضایتی می کند.بنابراین اگر دولتمردان این واقعیت ساده را درک کردند می توانند بر مشکلات پیروز گردند ولی اگر بخواهند تحلیل های نادرست رسانه های حامی دولت را باور کنند خواه نا خواه در گرداب مشکلات و معضلات غرق خواهند شد.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *