پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

وضعیت نامساعد منابع آبی در شرق استان تهران/دشت آبسرد در صدر جدول کم بارش ترین ها

در حالیکه بارندگی ها در سال آبی ۱۴۰۱ -۱۴۰۲ در منطقه غرب و جنوب غرب کشور در محدوده نرمال و حتی در برخی نقاط بالاتر از نرمال بود استان تهران تا اینجای کار یکی از کم بارش ترین استان ها بود و شرق استان تهران نیز در صدر مناطق کم بارش استان قرار داشت.

هر چند زمستان ۱۴۰۱ از زمستان سال ۱۴۰۰ بسیار پر بارش تر بود ولی با این حال هم زمین فوق العاده تشنه بود و هم آسمان بسیار بخیل و بهار سال ۱۴۰۲ در منطقه ما آنچنان خشک و کم بارش بود که حتی رکورد کم بارش ترین بهار در یک دهه اخیر هم به بهار امسال رسید و بدین ترتیب ذخیره برف در ارتفاعات و آب ذخیره شده در دشت ها در کمترین حد خود قرار گرفته است.

در همین رابطه احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور گفت:استان تهران با کم‌بارشی و کم‌آبی بسیار گسترده‌ای مواجه است و آب پشت سدهای استان تهران بسیار کمتر از حد ظرفیت سدها است و می‌توان گفت که تنها ۲۵ درصد آب دارند.
ایشان اضافه کرد:اردیبهشت‌ماه با توجه به بالا رفتن دما، بارندگی و ذوب برف در ارتفاعات جزو پرآب‌ترین ماه‌ها محسوب می‌شود و استان‌ها باید در وضعیت مطلوبی باشند اما متاسفانه وقتی به رودخانه‌ها مراجعه می‌کنیم، شرایطی از حجم آبی را می‌بینیم که این شرایط در شهریورماه بر آن‌ها حاکم است که رودخانه‌ها به کمترین میزان حجم آبی می‌رسند.
ایشان در خاتمه گفت:می‌توان گفت که بخش‌های غربی استان تهران به مراتب وضعیت بهتری نسبت به بخش‌های شرقی استان و سمنان و خراسان رضوی وضعیت بسیار بدتری نسبت به مناطق غربی کشور دارند.

لازم به توضیح است هم اکنون اغلب چشمه های واقع در ارتفاعات شمالی شهر آبسرد دچار کم آبی و حتی خشکی مطلق شده و آبشار خسروان که یکی از پر آب ترین آبشارهای فصلی منطقه بود ، کمتر از یک اینچ در ثانیه خروجی آب دارد که برای این موقع از سال یک فاجعه محسوب می گردد ضمن آنکه حتی با فرض افزایش حجم بارش ها در یک ماهه باقی مانده از بهار به علت نوع بارش های بهاری که عموماً رگباری و موقت هستند تقریباً ۹۰ درصد حجم بارش به شکل روان آب و تبخیر از دسترس خارج شده و بارش های رگباری بهار تقریباً هیچ اثر مثبتی بر ذخایر آبی منطقه ما نخواهند داشت.

نوشته ایجاد شد 635

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *