پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

رقابت نابرابر کارگران ایرانی با اتباع غیرمجاز/اجرای طرح تشدید برخورد با اشتغال اتباع غیر‌مجاز در شهرستان دماوند با هدف امنیت شغلی کارگران ایرانی

به جرات می توان گفت که بیش از ۹۰ درصد بازار کار در بخش کشاورزی و ساختمان شهرستان دماوند در اختیار اتباع خارجی قرار دارد و کارگران ایرانی به عنوان اقلیتی در معرض خطر به سختی در حال نبرد برای بقا در یک رقابت نابرابر می باشند.

در همین رابطه محمد امین خدایاری مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دماوند اظهار داشت: در سال گذشته ۳۵ درصد از نظر تعداد اتباع شناسایی شده و ۳۰۰ درصد از نظر مبلغ جریمه اعمال شده، رشد عملکرد در این حوزه در سال ۱۴۰۱ داشته‌ایم.
وی افزود: اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان دماوند همواره حفظ امنیت شغلی ‌کارگران ایرانی را در دستور کار خود داشته است و گزارش‌هایی که واصل شده است را به سرعت پیگیری کرده است و بدین منظور کلیه کارفرمایان متخلف در سال گذشته به مراجع محترم قضایی معرفی شدند.
مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دماوند گفت‌: این اداره آمادگی دریافت گزارشات اشتغال سیاه این اتباع را دارد و از شهروندان تقاضا می‌شود با اولویت مشاغل دارای متقاضی ایرانی گزارشات خود را به اداره تعاون کارو رفاه اجتماعی دماوند ارسال دارند.
خدایاری گفت: با توجه به دامنه بسیط جغرافیایی شهرستان دماوند که تقریبا برابر با شهر تهران می‌باشد و امر شناسایی کارگاه به کارگاه را دشوار می‌کند شهروندان در صورت مشاهده اشتغال اتباع غیر مجاز در زمان مراجعه برای استخدام در کارگاه‌ها یا تعدیل نیروی کار ایرانی با نیروی کار اتباع غیر مجاز موضوع را برای برخورد قانونی منعکس کنند.
خدایاری گفت: در مواردی که نیروی کار ایرانی با نیروی کار اتباع جایگزین شده باشد، حتما برخورد تشدید می‌شود.
وی گفت: اتباع غیر مجاز نیز می‌توانند با طی فرایند قانونی کارت کار در حوزه شغلی مشخص شده توسط هیات فنی اشتغال اتباع استان تهران را دریافت کنند و فقط در شغل تعیین شده مشغول بکار شوند.
مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دماوند گفت: به کارفرمایان محترم که بنا به شرایط کاری خود تمایل به استفاده از اتباع دارند نیز هشدار داده میشود استفاده از اتباع غیر مجاز روزانه ۵ برابر مزد کارگر ایرانی یا (مجاز) را در بردارد.
خدایاری بیان کرد: بدین منظور کارفرمایان محترم برای جلوگیری از ضرر غیر قابل جبران از استفاده از کارگران غیر مجاز خودداری فرمایند.

نوشته ایجاد شد 635

2 دیدگاه در “رقابت نابرابر کارگران ایرانی با اتباع غیرمجاز/اجرای طرح تشدید برخورد با اشتغال اتباع غیر‌مجاز در شهرستان دماوند با هدف امنیت شغلی کارگران ایرانی

  1. سلام
    چرا اساسا این گروه از کارگران توانسته اند گوی سبقت را از کارگرهای ایرانی بربایند؟
    مهمترین علت این موضوع اینست که کارگران ایرانی مانند کارگران افغانی، حاضر به انجام هرکاری نیستند و در این کارزار، میدان را به رقبای خود واگذار کرده اند.
    بهتر است که ما هم مثل خیلی از کشورهای مهاجرپذیر، این نیروهای کار را شناسایی کرده و سروسامان و نظم و قاعده بدهیم.
    ابن خط و نشانها، بارها کشیده شده ولی مثل سایر قوانین، فقط راهی میشود برای عاملینی که از این محدودیتها، برای خود کلاهی میبافند و صاحبین کسب و کارها را سرکیسه میکنند.
    مثل محدودیتهای ساخت و ساز و انشعابات و… که خوب محلی شده برای کسب درآمد برای شبه ناظرین این به ظاهر قوانین و مقررات و مصوبات …

    1. با سلام و درود
      آنچه که باعث نگرانی در حوزه اشتغال است رقابت نابرابر کارگران افغان با ایرانیان است
      یک کارگر افغان عملاً از اعزام به خدمت نظام وظیفه معاف است و مالیات و بیمه هم نمی پردازد و به مدد مافیای پیمانکاران افغان در رقابت با ایرانی ها پیروز می گردد
      اینکه تمام پیمانکاران قوی و دارای تیم و اکیپ از افاغنه باشند یک فاجعه است
      افاغنه اگر بابت درآمد خود مالیات می پرداختند و بابت آن دو سالی که خدمت نظام وظیفه انجام نمی دهند مبلغی به دولت می پرداختند و پیمانکاران افغان ملزم به استخدام کارگر ایرانی می شدند هیچ جای نگرانی بوجود نمی آمد ولی الان کارگران و پیمانکاران افغان معاف از همه چیز هستند و دارای درآمد بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *