پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

کسب و کارهای مجازی در یک قدمی نابودی کامل

اختلال و بعضاً قطع کامل اینترنت در کشور در حالی وارد سومین هفته خود می شود که بیشترین آسیب از این شرائط را کسب و کارهای کوچک مجازی متحمل شده و در برخی از موارد این کسب و کارها در معرض نابودی کامل قرار گرفته اند.

هر چند برخی از سرویس های بزرگ خدمات دهنده به کسب و کارهای مجازی بویژه در حوزه پرداخت الکترونیک نیز درگیر مشکلاتی نظیر قطع موقت و یا حتی فیلترینگ شده اند ولی در این میان هیچکس به اندازه صاحبان کسب و کارهای مجازی کوچک عموماً مبتنی بر تبلیغات در اینستاگرام دچار ضرر و حتی فروپاشی کامل نشده اند و این در حالی است که اینگونه کسب و کارها از بنیه و پشتوانه مالی اندکی برای مواجه شدن با بحران ها برخوردار بوده و به قول معروف در حال حرکت دائمی بر روی لبه تیغ می باشند و کوچکترین اختلال در روند کار اینگونه کسب و کارها به نابودی کامل آنها منجر می گردد.

در این بین کسب و کارهای کوچک خانگی وضعیتی اسف بار تر از بقیه دارند و از آنجا که پیج( صفحه) آنها در اینستاگرام اصولاً نقش مغازه و محل کسب را برای آنها بازی می کرد فیلترینگ اینستاگرام باعث توقف کامل فعالیت بسیاری از این کسب و کارها شده است.

اتفاقاً سیاسی روزهای اخیر به خوبی نشان داده که قطع اینترنت و فیلترینگ اینترنت نقش چندانی در مهار اعتراضات خیابانی نداشته و فیلتر برخی پلتفرم ها و حتی قطع اینترنت عملاً مانعی برای معترضین محسوب نمی شود ولی همین قطعی باعث نابودی کسب و کارها و افزایش تعداد معترضین بالقوه ( و شاید هم بالفعل) در کف خیابان می گردد.

پدری که کسب و کارش در فضای مجازی با اختلال رو به رو شده و یا مادر سرپرست خانواری که کسب و کار خانگی وی به علت فیلترینگ تعطیل شده خود به خود تبدیل به یک معترض شده و قطعاً دیر یا زود برای بیان اعتراض راهی خیابان ها خواهد شد.

نسخه قطع پیامک در سال ۸۸ و قطع تلگرام و وایبر در سالهای ۹۶ و ۹۸ شاید برای مهار اعتراضات خیابانی موثر بودند ولی امروز دیگر آن کارآئی لازم را نداشته و عملاً محکوم به شکست می باشد.

امروزه مشاهده شده که بانیان اعتراضات خیابانی برای سازماندهی تجمعات خود از روش بسیار قدیمی پخش اعلامیه کاغذی استفاده می کنند که با توجه به وجود انواع و اقسام چاپگرها و دستگاه های کپی در اغلب خانه ها و محل های کسب و کار جلوگیری از این نحوه سازماندهی اعتراضات نیز عملاً غیرممکن شده است.

دولت باید با هوشیاری و بصیرت کامل با موضوع قطع اینترنت و پلتفرم های پر مخاطبی نظیر اینستاگرام،واتس آپ و حتی تلگرام برخورد نماید و نسخه های تاریخ گذشته ده سال پیش را امروز به کار نبندد.

قطعی اینترنت بین الملل و کوبیدن بر طبل تو خالی اینترنت ملی فقط به دامن زدن بی دلیل به اعتراضات و تشدید اغتشاشات منجر می گردد و در عمل به جز ضرر برای دولت هیچ دستاورد دیگری ندارد.

دولت باید بداند که نابودی کسب و کارهای خانگی یعنی بیکاری بیشتر و افزایش تعداد افراد بیکار یعنی معترضین بیشتر و معترض بیشتر نیز به معنی افزایش تعداد و شدت اعتراضات خیابانی می باشد پس عاقلانه این است که با رفع فیلترینگ از پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی اعتراضات را به داخل فضای مجازی هدایت نموده و ضمن جلوگیری از حضور فیزیکی معترضین در کف خیابان ها و حفظ اموال عمومی و خصوصی، از محل مجادلات مردم در فضای مجازی برای دولت کسب درآمد نیز گردد…!

نوشته ایجاد شد 635

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *