پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

چرا ایران ساز و کاری برای پذیرش مهاجرین افغان ندارد؟

سالهاست که ایران تبدیل به کعبه آمال و سرزمین موعود و بهترین مقصد برای مهاجرت اتباع افغان شده و آنها به راحتی هر چه تمام بین دو طرف مرز ایران و افغانستان تردد می کنند و هر زمان که بخواهند می آیند و هر زمان هم که بخواهند می روند!

این روزها حضور اتباع افغان در ایران آنچنان زیاد و پر رنگ شده که حتی چهره و ترکیب جمعیتی برخی از شهرها را نیز بطور کامل تغییر داده و عملاً بسیاری از شهرهای اقماری کلانشهرها به اشغال افغان ها درآمده اند.

هم اکنون بیش از ۸۰ درصد جمعیت شهرستان های اطراف تهران تبعه افغانستان هستند و به همین میزان نیز از یارانه ها بویژه در بخش های آب،برق،گاز،نان،بهداشت و آموزش به جیب اتباع افغان سرازیر می گردد بدون اینکه آنها حتی یک ریال مالیات و عوارض پرداخت نمایند و یا مشارکتی در هزینه های شهرهای محل سکونت داشته باشند ، ولی با این حال اتباع افغان از تمام امتیازات مخصوص ایرانیان نیز بهره مند می باشند و به عبارت دیگر این عزیزان میهمان جیب مالیات دهندگان ایرانی می باشند!

بررسی های میدانی نشان می دهد که بیش از ۹۰ درصد صنعت ساختمان و بخش های معدن و کشاورزی در اختیار اتباع افغان است و افغان ها بتدریج در حال بسط و گسترش حضور خود در بخش های فنی و بازرگانی نیز می باشند.

این روزها رقابتی نابرابر بین نیروی کار ایرانی و افغانی در جریان است و در حالیکه یک جوان ایرانی مجبور است دو سال از عمر خود را در قالب دوره وظیفه عمومی و سربازی در خدمت مملکت خود باشد جوانان افغان در آن مدت بازار کار را قبضه کرده و رقبای خود را حتی قبل از حضور در میدان رقابت از میدان به در می کنند!

افاغنه مالیات نمی دهند،عوارض پرداخت نمی کنند،سربازی نمی روند،از حمایت مافیای کارفرمایی برخوردارند و از تمام یارانه ها نیز چندین برابر ایرانیان بهره مند هستند و بدتر از همه اینکه هیچ علقه و علاقه ایی هم به سرزمین ایران ندارند و در نهایت نیز خود را مهاجرین مظلوم و تحت ستم ایرانیان به جهان معرفی می کنند!

مساله ما در اینجا بحث حضور و یا عدم حضور مهاجرین افغان در ایران نیست چرا که اقتصاد ایران به کارگر ارزان قیمت افغان نیاز دارد ، مساله ما این است که چرا اتباع افغان بابت استفاده رایگان از مواهب ایران هیچ مالیات و عوارضی نمی پردازند؟
چرا یک مهاجر افغان برای به دست آوردن مجوز اشتغال نباید هزینه خرید خدمت سربازی را به دولت بپردازد؟
چرا یک تاجر و یا پیمانکار افغان بدون داشتن کد مالیاتی می تواند در ایران فعالیت نماید و هیچ نظارتی بر فعالیت های تجاری آنها وجود ندارد؟

چرا افاغنه علیرغم اشغال شهرهای کوچک ایران هیچ عوارضی بابت سکونت نمی پردازند و یارانه ایی که حق شهروندان ایرانی است تماماً به جیب اتباع سرازیر می گردد؟

البته پاسخ این سئوالات را باید مسئولان دولتی بدهند که نمی دهند و ظاهراً مشوق اصلی حضور اتباع نیز مقامات دولتی در ایران می باشند!

شما در همین شهر آبسرد یک نیم نگاه سطحی به کوچه و خیابان و صف نانوائی و مطب پزشکان و درمانگاه و مدارس بیاندازید تا به عمق فاجعه پی ببرید!بنظر شما چند درصد از یارانه نان و آب و برق و گاز و بهداشت و آموزش در شهر آبسرد به دست ایرانیان ساکن در این شهر می رسد؟

شما به مدارس شهر آبسرد نگاه کنید؛در حالیکه ۸۰ درصد ظرفیت مدارس آبسرد در اشغال اتباع افغان است آنها تقریباً هیچ مشارکتی در هزینه های مدارس نداشته و صد در صد بار هزینه ها و کمک به مدارس بر دوش ایرانی ها و مشخصاً خانواده های بومی آبسردی می باشد.

بطور قطع اگر حضور بی ضابطه اتباع افغان در این شهر نبود هیچ صف نان و هیچ کمبود مسکن و کلاس درسی در این شهر وجود نداشت و حتی برخی از مدارس این شهر تعطیل می شدند.

اگر قرار بر حضور اتباع افغان در ایران است باید ساز و کاری هم برای مدیریت آنها وجود داشته باشد.

آخر در کجای دنیا مرزها چنین بی ضابطه بر روی مهاجرین و پناهندگان خارجی باز و فضا برای جولان مهاجرین غیرقانونی فراهم است؟مگر ایران با افغانستان مرز ندارد؟اگر مرزی وجود ندارد پس از این غائله دیوار مرزی و اختلاف مرزی با افغانستان چیست و اگر مرز وجود دارد چرا نظارتی بر تردد اتباع افغان نیست؟چرا آنها می توانند قاچاقی وارد ایران شوند و ظرف فقط چند ساعت کار و مسکن پیدا کنند و در ایران جاگیر شوند و به راحتی زندگی کنند و هر زمان هم که خواستند دوباره به افغانستان برگردند!در کجای دنیا پناهندگی به این شکل است و کجای دنیا مرزها اینچنین بی در و پیکر هستند؟

اگر مهاجرین افغان تحت یک ساز و کار واحد ساماندهی می شدند و بابت سکونت و اشتغال در شهرهای ایران مالیات و عوارض می پرداختند و جوانان بالای ۱۸ سال آنها عوارض خرید خدمت سربازی می پرداختند و بابت درآمدهای بعضاً نجومی خود مالیات می پرداختند شاید دیگر با معضل حضور انبوه ایشان در ایران مواجه نمی شدیم و همانطور که بسیاری از افاغنه عطای مهاجرت به کشورهای اروپایی را به لقای آن می بخشند و از قوانین سفت و سخت اروپا فرار می کنند از ایران هم دل می کندند و در سرزمین افغانستان باقی می ماندند و منت اقتصاد پایدار افغانستان را بر سر ایرانیان نمی گذاشتند و به ریش ملت و دولت ایران نمی خندیدند!!!

نوشته ایجاد شد 648

یک دیدگاه در “چرا ایران ساز و کاری برای پذیرش مهاجرین افغان ندارد؟

  1. سلام
    این هم از بی توجهی مسئولین بی کفایت است که همه جور بلا بر سر مردم آورده اند و می آورند.
    کلا اینجا کعبه آمال افراد ضد قانون است.
    هرکس مسیر قانونی را پیش بگیرد، متضرر شده و هالو تلقی میشود.
    طبیعیه که این مهاجرین هم جایی بهتر از اینجا پیدا نمیکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *