پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

وضعیت بحرانی منابع آب شهرهای شمال شرق استان تهران

در حدود سه سال گذشته شهرستان های شمال شرق استان تهران و شامل شهرستان های پردیس، دماوند و فیروزکوه کمترین میزان حجم بارش ها و از سوی دیگر بیشترین افزایش جمعیت و میزان مصرف آب را در بین شهرستان های استان داشته اند و همین کاهش بارندگی و افزایش مصرف وضعیت منابع آبی این شهرستان ها را با آسیب های جبران ناپذیری مواجه کرده است.

در همین خصوص رحمت‌الله محمدی مدیر عامل آبفای شرق استان تهران اظهار داشت: خشکسالی در سه سال گذشته همه استان‌های کشورمان را با چالش کمبود آب مواجه کرده است و در استان تهران نیز حوزه شرق بیشتر از خشکسالی، کم آبی و کاهش نزولات جوی متاثر شده است.
مدیرعامل آبفای شرق استان تهران بیان کرد: براساس آنچه که اداره هواشناسی استان تهران اعلام کرد در طی یک سال گذشته کمترین میزان بارش استانی را شهرستان‌های پردیس، دماوند و فیروزکوه داشته‌اند، بنابراین برخلاف تصور مردم شرق استان تهران بیشترین خشکسالی و کمترین بارندگی را داشته‌اند.
محمدی ادامه داد: هم‌اکنون سامانه‌های تامین آب استان تهران در مقایسه با سال گذشته ۳۵ میلیون متر مکعب کمبود آب دارند، بنابراین امسال وضع نسبت به سال گذشته بدتر است.
مدیرعامل آبفای شرق استان تهران همچنین بیان داشتند: حوزه شرق استان تهران فاقد منابع آب‌های زیرزمینی، آبخوان و آبرفت هستند، بنابراین هر سال میزان تامین آب این حوزه تابع میزان بارندگی آن حوزه است بنابراین اداره آبفای شرق استان تهران روی مدیریت مصرف آب تمرکز کرده است.
وی گفت: میزان استاندارد مصرف آب هر خانوار در شهرهای متوسط بین ۱۱۰ تا ۱۵۰ لیتر در شبانه‌روز است.
مدیرعامل آبفای شرق استان تهران بیان کرد: استحمام و شست و شوها بیشترین سهم از مصرف آب خانوار را به خودشان اختصاص می‌دهند.
محمدی بیان کرد: ساخت و سازهای بی‌رویه و استفاده‌های غیر مجاز از آب در سطح شهرها دیده می‌شوند، بنابراین در ایام تعطیلات آبرسانی به حوزه شرق با چالش‌های اساسی مواجه می‌شود.
وی در خاتمه افزود: هم‌اکنون گاهی آب شرب برای آبرسانی به درختان صرف می‌شود.

نکته قابل تامل در اظهارات مدیر عامل آبفای شرق استان تهران ابراز نگرانی ایشان از کمبود آب در بخش خانگی می باشد و این در حالی است که مصارف خانگی فقط ۵ درصد از کل مصارف را شامل می گردد و سهم بخش کشاورزی در مصرف آب بیش از ۹۰ درصد می باشد و ۵ درصد الباقی نیز در بخش های صنعت و معدن و خدمات مصرف می گردد لذا تداوم استفاده غیر اصولی از منابع آب در بخش کشاورزی اصلی ترین عامل در بوجود آمدن بحران آب در شرق استان تهران می باشد.

همچنین مشکل بزرگی که در منطقه شرق شهرستان دماوند و مشخصاً مناطق آبسرد،جابان و سربندان ما با آن مواجه هستیم و مدیر عامل آبفای شرق استان تهران نیز به درستی به آن اشاره داشتند فقدان منابع آب‌های زیرزمینی، آبخوان و آبرفت در این مناطق می باشد که عملاً میزان آب در اختیار را به بارش های سالیانه محدود کرده است و در صورت تداوم خشکسالی بیم آن وجود دارد که پس از مدتی ما همزمان با دو مشکل بی آبی و فرونشست زمین بویژه در دشت های منطقه مواجه شویم که همین موضوع می تواند مشکلات و خطرات بسیاری را برای ساختمان های عموماً ویلایی منطقه شرق دماوند بوجود بیاورد.

نوشته ایجاد شد 649

4 دیدگاه در “وضعیت بحرانی منابع آب شهرهای شمال شرق استان تهران

  1. چرا آبفا کنترل نمیکنه؟
    در همین آبسرد
    همه استخر دارن و، میر آب از همین چاههای عمیق به آنها که استخر دارن با مبالغ بالا آب میفروشه😡😡
    چرا بش اجازه میدن!!!!!

  2. باید کنترل شدیدی بر روی مسئولان چاه‌های آب کشاورزی و میراب های آنها داشت آب را دقیقه ۲۰ میلیون در منطقه آبسرد بویژه زان در حال فروش است زمین های را به افراد بی اطلاع بدون آب ویا حداقل آب سهمیه می‌فروشند بعد آنرا اجاره میدن باید با این نوع افراد قانونی برخورد کرد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *