پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

معمای فرار ابرها از آسمان ایران

پربازدید شدن اتفاق فرار ابرها از ایران عاملی شد تا مباحث دیگری چون دستکاری هوا یا مهندسی هواشناسی هم به میان بیاید.
این روزها خبری در فضای مجای در حال دست به دست شدن است درباره فرار ابرها از ایران، خبری که با واکنش‌های متعدد کارشناسان حوزه هواشناسی و همچنین سحر تابخش رییس سازمان هواشناسی کشور همراه بوده است.

در همین رابطه علی سلاجقه، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز واکنش نشان داد و با تاکید بر اینکه این موضوع در دست بررسی است، بیان کرد: «درباره آنچه که در خصوص دریاچه ارومیه مطرح می شود، کشورها هر کدام از روش های علمی خاصی را بر اساس تغییرات اقلیمی استفاده می کنند. اینکه جبهه هوایی وارد شود و در بالای دریاچه ارومیه محو می شود، باید حتما از لحاظ علمی بررسی شود که آیا واقعا گاز متانی که در آنجا تولید می شود یا افزایش درجه حرارتی که در ارتفاعات جو صورت می گیرد عامل این اتفاق است یا خیر. باید کار علمی و تحقیقاتی صورت گیرد.»

اما پربازدید شدن این اتفاق عاملی شد تا مباحث دیگری چون دستکاری هوا یا مهندسی هواشناسی هم به میان بیاید. موضوعی که موسسات معتبر جهان در این حوزه به طرح و بررسی آن پرداخته اند. طبق گزارش رویداد۲۴، دانشگاه ام‌آی‌تی در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۹ گفته محققان تاکید کرده‌اند که آزمایش‌های مهندسی زمین واقعی نیستند. مقادیر موادی که برای تغییر دمای جهان استفاده شده، بسیار ناچیز است. در واقع با وجود طیف وسیع و متنوعی از تئوری‌های توطئه آنلاین، تا امروز هیچ‌کس از مهندسی آب و هوا در مقیاس سیاره‌ای استفاده نکرده است.

اما یکی از آشناترین موارد در مهندسی آب و هوا برای همه ما بدون شک مقوله بارورسازی ابرهاست که در حال حاضر هم تغییرات عمدتاً از این طریق امکان پذیر است.
طبق اشاره اندیشکده چاتهام هاوس در سال ۲۰۲۳ به تلاش‌ها برای دستکاری آب‌وهوا و پتانسیل این اقدامات در ایجاد تنش‌های منطقه‌ای، تلاش فزاینده کشور‌ها برای استفاده از فناوری مهندسی آب‌وهوا ممکن است برای یک کشور خوب باشد، اما برای همسایگانش منفی باشد.

سازمان جهانی هواشناسی هم سال ۲۰۲۳ گزارشی منتشر کرده و گفته تاکنون ۵۰ کشور از متد‌های اصلاح آب و هوا استفاده کرده‌اند. چتهام هاوس در گزارش خود گفته در مورد اثرات نامطلوب بارورسازی ابر‌ها بر کشور‌های همسایه تردید‌هایی وجود دارد. بعضی معتقدند یکی از اثرات نامطلوب بارورسازی ابر‌ها برای همسایگان، به خطر انداختن امنیت غذایی یا آبی است. تغییر آب و هوا می‌تواند الگوی توزیع، قابلیت پیش بینی و میزان بارندگی را تغییر می‌دهد.
از سوی دیگر رئیس هواشناسی کشور درباره فیلم منتشر شده که ادعا می کند ابرها از مرز ایران فرار می کنند توضیح داد.

سحرتاجبخش «رئیس کل سازمان هواشناسی کشور» درباره انتشار ویدیویی از ” فرار ابرها ” از مرز‌های ایران گفت: ابرهای از ایران فرار نمی کنند. این فیلم تکذیب می شود.الگو‌های بارش مناطق با یکدیگر متفاوت است در حال حاضر غرب کشور بارش برف داشتیم.

رئیس کل سازمان هواشناسی کشور در واکنش به انتشار ویدیوی فرار ابر‌ها ادامه داد: ابر‌ها تابع سیستم‌های جوی هستند، سامانه ابر‌هایی که از مدیترانه نشات می‌گیرند روی ترکیه و عراق و ایران می‌آید. و یک سری ابر هستند که در سامانه بالاتر شکل می‌گیرند و اصلاً روی ایران نمی‌آیند، هر قدر هم که با ترکیه هم مرز باشیم ولی هر تغییر آب هوایی که روی ترکیه باشد نمی‌تواند روی ایران بنشیند. شرایط توپوگرافیبا دو کشور با هم فرق دارد. ترکیه دو دریا در شمال و جنوب دارد و میزان بارندگیش در سال۵۰۰ میلی‌متر است در حالی که میزان بارندگی در ایران حدود ۲۰۰ میلی‌متر است.

وی با اظهار نا‌امیدی از وضعیت بارش‌ها در ادامه گفت: با این اتفاقاتی که برای الگو‌ها می‌افتد شرایط بارندگی را به سمت زیر نرمال برای زمستان نشان می‌دهد. البته بارندگی در شرق کشور بر اساس نقشه‌ها و شواهد بیشتر می‌شود. ولی نکته مهم این است که با توجه به اتفاقی که در آذرماه افتاد و ما شاهد یک کاهش بارش قابل توجه و افزایش دمای غیر قابل پیش‌بینی بودیم، هر چند بارندگی‌های خوبی داشته باشیم در سال آینده مشکل کمبود آب خواهیم داشت.

تاجبخش با اشاره برهم خوردن تعادل آب و هوایی به دلیل” گرمایش زمین و پدیده ال نینیو” افزود: سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین رکورد کره زمین بوده و چون این مقدار دما را پیش‌بینی نکردیم، تعادل در منطقه بهم خورده است. در برخی مناطق زمین پر بارشی پیش آمده و در کشور ما گرمای بیش از اندازه.

نوشته ایجاد شد 643

یک دیدگاه در “معمای فرار ابرها از آسمان ایران

  1. با سلام و احترام
    از متن شما بسیار سپاسگزارم، توضیح علمی و دقیق داده شده بود.

    البته لازم به ذکر هست به دلیل خشک شدن دریاچه ها و تالاب ها در ایران مشکلات بارشی به وجود آمده است. خشک شدن دریاچه ای همچون ارومیه مشخصاً خشکسالی به همراه دارد. باعث تأسف است که مسئولان با ترکیه در رابطه با سدسازی ها مذاکره نکردند و رودهای متنهی به این دریاچه بسته شد. الان هم باید با طالبان در رابطه با هیرمند مذاکره کنند. جنایت روسیه بر روی رود ولگا نیز ابتدا باعث از بین رفتن طبیعت همان کشور در مناطق جنوبی همچون داغستان میشود و بعد گریبان ما ایرانیان را خواهد گرفت.

    منتها تمامی این مشکلات به گازهای گلخانه ای ختم می شوند. و بهترین راه کار پیشگری از بین رفتن فرهنگ مصرف گرایی و قانون گذاری های سخت بین المللی بر روی شرکت های تجاری چند ملیتی می باشد. هر سال از شرکت هایی همچون اپل فقط و فقط با تغییراتی بسیار جزئی و بیخود شاهد تولیدات بی ثمر و بدون منفعت برای تمدن ها هستیم. اگر این فرهنگ مصرف گرایی از بین برود، اینقدر از معادن که مواد اولیه استخراج میشود تا تولید محصولات، گاز گلخانه ای تولید نمی شود.

    در رابطه با استان تهران در حال حاضر سزاوار است که بنزین مرغوب و با کیفیت به مردم ارائه شود در اولویت کارها، سپس باید دور تهران حلقه ای سبز احداث شود و داخل شهر نیز درختان اکثراً ار بین رفته اند و باید دوباره فضای سبز شهر بازنگری شود، همچون شیراز باید باغات هکتاری در وسط شهر ایجاد شود.

    با تجدید احترام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *