پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

مجلس حاشیه ها

مجلس یازدهم(مجلس فعلی) از همان روز اول،مجلس حاشیه ها بود. مجلسی که با کرونا شروع شد و با رد صلاحیت نمایندگان ارزشی و انقلابی در حال پایان یافتن است.مجلسی که بیشتر از خروجی و مصوبه ،حاشیه و شعار داشت و به جرات می توان گفت که به هیچ یک از برنامه های خود نرسید!

انتخابات مجلس یازدهم در بهمن ماه سال ۹۸ و درست در آغازین روزهای پاندمی کرونا برگزار شد و به قول معروف نطفه این مجلس با کرونا بسته شد و در سالهای پساکرونا هم درگیر انواع حاشیه ها بود.از ماجرای شاسی بلندهای فیدیلیتی چینی گرفته تا لایحه عفاف و حجاب و از همه مهمتر کوهی از طراح ها و لوایح بلاتکلیف در صحن و کمیسیون های مجلس که معلوم نیست چه زمانی قرار است مصوب شوند؟

این روزها هم ظاهراً مجلس انقلابی ما با دولت انقلابی سیزدهم دچار اختلافات نظری و عملی شده و دولت مقتدر آقای رئیسی نیز در حال خالص سازی این مجلس از عناصر غیر همسو با خود می باشد.

اینکه چه کسی قرار است تائید صلاحیت شود و چه کسی نشود موضوع این نوشتار نیست بلکه موضوع بحث ما ، خروجی پائین این مجلس در بحث تصویب قوانین و مقررات از یک سو و تصویب قوانین ناقص و دردسر ساز در سوی دیگر ماجرا می باشد.

به عبارتی این مجلس خروجی چندان قابل توجهی نداشته و آن خروجی اندکی هم که دارد بیشتر از اینکه گره گشای مشکلات کشور باشد خود برای کشور مشکل ساز بوده است و اغلب مصوبات مجلس نتوانسته از سد شورای نگهبان گذر کند و دوباره به مجلس عودت داده شده و بدین سبب آمار قوانین مصوب این مجلس بسیار کمتر از حد انتظار بوده است.

البته از مجلسی که نمایندگان آن با رای حداقلی به مجلس راه یافته اند توقع بیش از این نمی توان داشت ولی وجود این همه حاشیه و کم کاری در یک چنین مجموعه ایی که حدود بیش از یک قرن تجربه (البته در نظام های حکومتی مختلف) دارد کمی عجیب و غیر طبیعی بنظر می رسد و حداقل این توقع وجود داشت که خروجی مصوبات این مجلس بسیار بیشتر از این باشد!

نمایندگان محترم مجلس باید بدانند که اولاً آنها وکیل ملت هستند،نه وکیل دولت پس نماینده ایی که وکیل الدوله است هر چند تائید صلاحیت شده باشد ، باز هم نماینده واقعی مردم نیست و ثانیاً وظیفه اصلی نمایندگان مجلس قانونگذاری است نه همراهی با مقامات دولتی و حضور در انواع مجالس و محافل کلنگ زنی و افتتاحیه های بعضاً چندباره (!) ثالثاً حاشیه سازی شاید بتواند برای چند صباحی نام یک نماینده را در سطح افکار عمومی مطرح نماید ولی خواه ناخواه همان مردم هم روزی از این حاشیه ها و نام های پر حاشیه خسته می شوند.

به هر حال تا کمتر از یکسال دیگر این مجلس به پایان راه خود می رسد و ظاهراً تنها میراث بر جا مانده از این مجلس پرحاشیه ، صدها طرح و لایحه بلاتکلیف و سرگردان بین کمیسیون ها و صحن خواهد بود که جور تصویب آنها را نیز قطعاً مجلس بعد باید بر دوش بکشد.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *