پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

شورای ترافیک شهرستان دماوند/بلاتکلیف و فاقد راهبرد اجرایی

شهرستان دماوند به علت قرار گرفتن در مسیر دو محور اصلی شمالی جنوبی کشور ( محورهای هراز و فیروزکوه) یکی از پر ترافیک ترین شهرستان های ایران می باشد و می توان گفت این شهرستان در کنار شهرستان های کرج در استان البرز و قزوین در استان قزوین و قم و سلفچگان در استان قم یکی از رکوردداران ترافیک در ایران می باشد ولی آنچه که بیش از هر چیز در این شهرستان نمود دارد مشکلات ترافیکی و بی برنامگی مسئولان در این خصوص می باشد.

جدای از ترافیک سنگین همیشگی در منطقه گیلاوند،حادثه هفته گذشته ترمز بریدن یک دستگاه کشنده هوو در منطقه گیلاوند که منجر به آسیب دیدن ۲۱ دستگاه خودروی سبک و سنگین شده بود، در کنار ناهماهنگی بین دستگاه های اجرایی متولی امر ترافیک،در چند روز گذشته حجم سنگینی از انتقادات را متوجه عملکرد مسئولان شهرستان کرده بود و به همین دلیل برگزاری نشست شورای ترافیک شهرستان بیش از پیش لازم و ضروری بنظر می رسید.

بر همین اساس نشست شورای ترافیک شهرستان دماوند صبح روز شنبه مورخ دهم تیرماه ۱۴۰۲ با حضور طاهرخانی فرماندار شهرستان دماوند، طهماسبی دادستان شهرستان دماوند، سرهنگ سلیمانی رئیس پلیس‌راهور شرق استان تهران، سرهنگ کهریزی رئیس پلیس‌راهور شرق استان تهران،شهردارهای شهرهای تابعه و جمعی از مسئولان شهرستان برگزار شد.
در این نشست موضوعاتی نظیر احداث کمربندی گیلاوند، احداث رمپ‌های ورودی و علائم هشدار دهنده در ورودی شهر دماوند، رفع نقاط حادثه‌خیز مورد بحث و بررسی‌ قرار گرفت.
در این نشست مهدی رضایی‌مهر به عنوان شهردار دماوند با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی شهرداری دماوند جهت ساماندهی وضعیت ترافیکی این شهر اظهار داشت: شهرداری کارهای ترافیکی در ورودی شهر دماوند همچون نصب ۱۳ عدد تابلوی ترافیکی، احداث سرعتگاه‌ها و سرعتگیرها را رنگ‌آمیزی کرده است.
رضایی‌مهر افزود: شهرداری دماوند برای احداث میدان در ورودی شهر دماوند پای کار است.
وی در ادامه بیان داشت: ما تا به امروز یک و نیم میلیارد تومان هزینه احداث رمپ فرار کرده‌ایم و قسمت کوچکی از کار باقی مانده است که در آینده انجام می‌شود.
وی گفت: از نظر مهندسی آیا ما فقط می‌خواهیم رمپ فراری زده باشیم یا به میزان کارآیی آن رمپ فرار هم اهمیت می‌دهیم؟ اگر کامیونی در رمپ فراری که هم‌اکنون در دست احداث است، بیفتد عملا به تیر برق و درختان برخورد می‌کند.
در ادامه آقای طاهرخانی فرماندار دماوند گفت: امسال تا به این لحظه تردد بالای ۲۰۰ هزار خودرو در محورهای مواصلاتی ثبت شده است، البته بحث نقاط حادثه‌خیز شهرستان دماوند چیزی نیست که به تازگی مطرح شده باشد.
طاهرخانی تصریح کرد: این موضوع با گذشت چندین سال مطرح شده و در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گرفته است که تا به امروز به صورت شایسته و بایسته به آن پرداخته نشده است.
وی بیان کرد: با روی کار آمدن دولت مردمی آیت‌الله رئیسی، انتظارات مردم بیشتر از گذشته است.
فرماندار شهرستان دماوند گفت: در کوتاه‌مدت حتماً بحث‌های اجرای سرعتکاه، آرام‌سازی، آشکارسازی و کف‌نویسی در ورودی شهر دماوند در ظرف بازه زمانی ۲۰ روزه انجام شوند.
فرماندار شهرستان دماوند گفت: در خصوص بحث دوربرگردان‌های غیراستاندارد شهر دماوند با کمک راهنمایی و رانندگی و شهرداری کار کارشناسی و تدابیری اندیشیده شود تا حداقل ۱۰ روز آینده دوربرگردان‌های غیر‌کارشناسی موجود در مسیر بلوار اصلی منطقه گیلاوند را مسدود خواهند کرد.
با این اوصاف و با توجه به خروجی این جلسه کاملاً مشخص است که علت اصلی معضل ترافیک منطقه گیلاوند بیش از آنکه ناشی از کمبود بودجه باشد ناشی از بی برنامگی شورای ترافیک شهرستان است چرا که با چند اقدام فوری نظیر احداث میدان در ورودی غربی شهر دماوند و انسداد دوربرگردان غیر استاندارد دو راهی گیلاوند و انتقال دور برگردان ها به فاصله دورتری از دوراهی گیلاوند در کوتاه مدت می توان بخشی از بحران ترافیکی گیلاوند را مدیریت نمود.

همچنین تعیین تکلیف بحث احداث کمربندی و یا پل روگذر یکی از اقداماتی است که به فوریت و در میان مدت باید انجام گردد که ظاهراً و تاکنون چنین اقدامی صورت نگرفته است!

نوشته ایجاد شد 648

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *