پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

سرنوشت تورمی که قرار بود یکساله نصف شود…!

یکی از وعده های دولت سیزدهم در زمان شروع به کار ، کاهش نرخ تورم به نصف ظرف ۲۴ ماه بود ولی ظاهراً دولت سیزدهم در عمل به این وعده موفق نبود و به رغم وعده‌های ابراهیم رئیسی و مقامات ارشد دولت او درباره تک‌رقمی شدن نرخ تورم طی دو سال، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور مدعی شده است که «گفته‌ایم تورم در سال ۱۴۰۷ تک‌رقمی می‌شود

محمد حسینی روز یکشنبه پنجم فروردین درباره تک‌رقمی شدن تورم در سال پایانی برنامه هفتم توسعه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا در حالی بیان شده بود که آقای سید ابراهیم رئیسی در بهار سال ۱۴۰۰ و در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری و سپس در آغاز کار دولت وعده داده بود «تورم طی دو سال نصف و سپس تک‌رقمی شود.»

بدین ترتیب معاون پارلمانی رئیسی با پذیرش تلویحی شکست سیاست کنترل تورم در دو سال گذشته مدعی شد «ناامنی» و «تنش» در سال ۱۴۰۱ باعث شد «جذب گردشگر یا سرمایه» رخ ندهد!

البته از همان ابتدا هم مشخص بود که این وعده آقای رئیسی یک وعده پوچ و بی اساس است و حتی نزدیکترین افراد به دولت سیزدهم هم این وعده تیم رئیسی را باور نداشتند ولی آنچه که باعث حساس شدن جامعه نسبت به این وعده پوچ و توخالی شده انکار این وعده بوسیله دولت سیزدهم و موکول نمودن تحقق این وعده به چهار سال دیگر می باشد.

عملکرد دولت سیزدهم در دو سال و نیم گذشته نشان دهنده ادامه رشد فزاینده تورم در چهار سال پیش رو و احتمالاً چند صد برابر شدن تورم تا سال ۱۴۰۷می باشد و هیچ امیدی به تک رقمی شدن نرخ تورم در چهار سال آینده وجود ندارد.

برای مثال آمارهای جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد طی حدود دو سال و نیم ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، متوسط قیمت مسکن در تهران ۲.۷ برابر شده است.

بر اساس این گزارش که در سایت بانک مرکزی منتشر شده، متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران طی مرداد ۱۴۰۰ کمتر از ۳۱ میلیون تومان بود، اما در اسفند ۱۴۰۲ به حدود ۸۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

قیمت مسکن در اسفند پارسال نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۱ نیز رشدی ۲۵ درصدی نشان می‌دهد.

بخش بزرگی از تورم مسکن مربوط به ابتدای سال گذشته خورشیدی است؛ بطوری که در بهار پارسال قیمت مسکن نسبت به فصل مشابه سال ۱۴۰۱ بیش از دو برابر جهش داشت.

در بخش های خوراک و پوشاک و خودرو نیز وضع بهتر از بخش مسکن نبوده و تورم سرسام آور و ساعتی توان خرید مصرف کنندگان را روز به روز کاهش داده است.

حال سئوال اینجاست که دولت سیزدهم در خود چه دیده بود که مدعی کاهش تورم ظرف دو سال شده بود و در خود چه می بیند که مدعی تک رقمی کردن نرخ تورم تا سال ۱۴۰۷ شده است؟

قطعاً دولت سیزدهم جدای از بی تجربگی با مشکل خود بزرگ بینی و اعتماد به نفس کاذب و حتی توهم مواجه است و با این وضع نیز بعید است که تا سال ۱۴۰۷ وضع اقتصادی مردم بهتر شود.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *