پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

پیش بینی بلند مدت هوای شهر آبسرد (به روز رسانی بهمن ۱۴۰۱)

در حالیکه خشکسالی ناشی از پدیده دور پیوند لانینای اقیانوس آرام به ماه های پایانی خود نزدیک می شود ولی هنوز تا زمان رسیدن اثرات دوره خنثی و همچنین ترکش های احتمالی النینوی ضعیف به کشور ما زمان بسیار زیادی باقی مانده ولی آنچه مسلم است پایان خشکسالی شدید در اواخر زمستان سال جاری و شروع دوره خشکسالی متوسط و ضعیف و پس از آن بازگشت بارش ها به شرائط نرمال طی فصل بهار می باشد.

آخرین آپدیت پیش بینی بلند مدت( شش ماهه) هواشناسی نیز موید پایان دوره کم بارش از ابتدای دهه دوم ماه فوریه (۱۰ بهمن ماه به بعد) و افزایش تدریجی میزان بارش ها طی اسفند ۱۴۰۱ و فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲ می باشد.

حال به بررسی پیش بینی بلند مدت هواشناسی شهر آبسرد (منطقه شرقی دامنه های البرز جنوبی) در شش ماهه پیش رو می پردازیم:

نیمه بهمن تا نیمه اسفند (فوریه ۲۰۲۳):

میانگین بارش در کل کشور در ماه فوریه (۱۲ بهمن تا ۹ اسفند) گرایش به کمتر از نرمال دارد ولی انتظار می‌رود بارش ها در منطقه ما در محدوده نرمال و یا اندکی کمتر از نرمال قرار داشته باشد ضمن اینکه با توجه به منشاء شمالی اغلب سامانه های بارشی در این ماه ، عمده بارش منطقه ما به شکل برف متوسط تا نیمه سنگین خواهد بود.

نیمه اسفند ۱۴۰۱ تا نیمه فروردین ۱۴۰۲ (مارس ۲۰۲۳):

در این بازه زمانی با تقویت امواج گرم و مرطوب جنوبی میانگین بارش ها در کشور در محدوده نرمال تا ۱۰ درصد بیشتر از نرمال خواهد بود. ضمن اینکه از نظر دمایی نیز با توجه به تسلط امواج جنوبی ، هوا اندکی گرمتر از نرمال خواهد بود و بارش ها عموماً به شکل برف سنگین ولی کم دوام و آبکی در منطقه ما خواهند بود.

نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۲ (آوریل ۲۰۲۳):

در این ماه میانگین بارش کشور در این ماه بیشتر از نرمال است که با توجه به متمرکز افزایش بارش بر نیمه شمالی و غرب کشور منطقه ما نیز شانس خوبی برای دریافت بارش های بیشتر از نرمال خواهد داشت ضمن اینکه در این ماه نیز با توجه به نفوذ گاه و بی گاه امواج سرد شمالی بارش ها به شکل باران و یا مخلوط باران و برف همراه با سرماهای مقطعی خواهد بود.

نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد ۱۴۰۲ (می ۲۰۲۳):

میانگین بارش کشور در این ماه در مقایسه با ماه قبل کاهش می‌یابد و انتظار می ‎رود بارش این ماه در حدود نرمال باشد ضمن اینکه این ماه آغاز رسمی خروج منطقه ما از خشکسالی سه ساله و ورود به محدوده نرمال بلند مدت می باشد.

نیمه خرداد تا نیمه تیر ۱۴۰۲ (ژوئن ۲۰۲۳):

با توجه به شرائط فصلی و به روال همه سالها در این ماه منطقه ما شاهد کاهش بارش و افزایش دما می باشد ولی این احتمال وجود دارد که ما در برخی از اوقات شاهد شکل گیری توده های بسیار قدرتمند رگباری و حتی کاهش مقطعی دما به زیر دمای نرمال در منطقه باشیم.

لازم به توضیح است که با توجه به شروع احتمالی النینوی ضعیف در اقیانوس آرام و افزایش دمای آب اقیانوس هند شروع بارش های پائیزه چند روز زودتر از نرمال و در اواسط شهریور ماه آغاز گردد.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *