پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

سامانه خودنویس؛پایان حکمرانی مشاورین املاک

کرباسیان، عضو هیات رئیسه اتحادیه مشاوران املاک گفته است: “مسئولان وزارت راه سامانه خودنویس را تبلیغ می‌کنند و به مردم می‌گویند بیایید قرارداد خود را مجانی ثبت کنید. آنها با این کار در واقع رسما به حذف دفاتر مشاور املاک ورود کرده‌اند. زیرا با ایجاد سامانه خودنویس، اکثر مشاوران املاک به سمت ابطال جواز رفته‌اند.”

این مقام اتحادیه املاک به دولت راجع به عواقب این کار هشدار داده و گفته است: “این مساله تبعات منفی برای بازار مسکن و اشتغال کشور دارد که در آینده خود را نشان می‌دهد”.

حال در این میانه این سئوال باقی می ماند که دقیقاً نقش مشاور املاک در بین خریدار و فروشنده چیست؛ رابط و معرفی کننده خریدار به فروشنده یا تنظیم قرارداد؟؟؟
همانگونه که می دانیم بسیاری از مشاورین املاک بواسطه سطح و نوع تحصیلات هیچ صلاحیتی برای تنظیم قراردادها و بویژه تنظیم شروط ضمن عقد بیع را ندارند و اتفاقاً ۹۹ درصد اختلافات واقعه بین طرفین قراردادهای ملکی ناشی از درج شروط باطله در متن قرارداد بوسیله مشاورین املاک می باشد لذا بطور قطع “تنظیم قرارداد” نه در صلاحیت مشاورین املاک است و نه جزء وظایف آنها.

وظیفه مشاور املاک قاعدتاً ارتباط دادن خریدار به فروشنده و بالعکس می باشد ولی متاسفانه از آنجا که در چند دهه اخیر مشاورین املاک وظیفه اصلی خود را فراموش کرده اند و پا در کفش مشاورین حقوقی و دفاتر اسناد رسمی کرده اند لذا از کار اصلی خود غافل شده و هیچ ساز و کاری برای تامین و تضمین حقوق خود ندارند و از این بیم دارند که در صورت سلب حق تنظیم قرارداد از ایشان، بوسیله خریدار و فروشنده دور زده شوند که البته راهکار این مشکل نیز فقط و فقط تنظیم قرارداد حق العملکاری و دلالی فی مابین مشاور املاک و خریدار و فروشنده می باشد تا هم خرید و فروش املاک تسهیل گردد و هم حقوق واسطه و دلال تامین شود و به قول آقای کرباسیان بازار مسکن دچار تبعات منفی نشود.

نوشته ایجاد شد 693

دیدگاهتان را بنویسید