پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

تامین آب آشامیدنی ۵ شهر و بیش از ۱۰ روستای شهرستان دماوند از محل خط انتقال نشتی سد لار/آیا دماوند از این طرح سهمی خواهد داشت!؟

روز شنبه گذشته مورخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۱آقای سید احمد رسولی نژاد، نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی به همراه فرماندار فیروزکوه، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شرق استان تهران، سرپرست معاونت امور فنی و عمرانی فرمانداری دماوند، و هیات همراه با معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب و‌ آب منطقه ای استان تهران دیدار و گفتگو کرده و ظاهراً در این دیدار آخرین اقدامات انجام شده در خصوص تامین اعتبارات ملی برای ایجاد تاسیسات فاضلاب شهرهای رودهن، دماوند و فیروزکوه، تامین آب آشامیدنی ۵ شهر و بیش از ۱۰ روستای شهرستان دماوند از محل خط انتقال نشتی سد لار به میزان حداقل ۱۵ میلیون متر مکعب در سال مورد پیگیری قرار گرفت.
البته ظاهرا این خبر بسیار خوب و مایه مسرت و خوشحالی است ولی اگر درست به موضوع خبر دقت کنیم متوجه می شویم که قرار است آبی که به از بدنه سد لار بصورت نشت وارد رودخانه هراز می گردد از طریق شهرستان دماوند به تهران منقل شده و درصد اندکی از این آب سهم شهرستان دماوند بشود که البته تخصیص این سهم نیز محل تردید و شبهه است.
اصل ماجرای نشتی آب سد لار چیست؟
عدم بررسی های فنی و زمین شناسی محل ساخت سد در هنگام احداث سد لار باعث فرار آب از محل تکیهگاه سمت راست سد که از سازنده‌ای آهکی با پتانسیل بالای حل شدن تشکیل شده است گردیده و عوامل زمینشناسی مثل فعالیت‌های آتشفشانی و خردشدگی ناشی از ساختارهای تکنونیکی باعث افزایش گذرگاه‌های جریان آب در آن قسمت سد لار ۱شده است.
میزان فرار آب از سد لار به دلیل نفوذ از بدنه سد و با شکل‌گیری چشمه‌های بزرگ و کوچک در پایین‌دست، حداقل سه و حداکثر ۱۳ متر مکعب بر ثانیه است که سبب فرار سالانه ده‌ها میلیون متر مکعب آب از سد لار و سرازیر شدن آن به سمت دشت هراز می‌شود.
حال وزارت نیرو قصد دارد که با ایجاد سامانه‌ای برای مهار آب‌های خارج شده از سد لار و برگرداندن آن به سمت تهران آب رفته را به جوی برگرداند
در این پروژه که به طرح«مهار نشتی سد لار» موسوم است با ساخت یک بند انحرافی و دو تونل سالانه ۱۶۷ میلیون متر مکعب آب را از پایین‌دست این سد به سمت سد لتیان برای مصرف در تهران انتقال داده خواهد شد.
این پروژه که شامل یک بند نحرافی در منطقه پلور و دو رشته تونل جمعاً به طول ۲۸۰۰۰ متر آب را وارد حوزه شهرستان دماوند نموده و از آنجا این آب به یکی از دو مخزن سد لتیان و یا ماملو منتقل خواهد شد و مجری این طرح نیز موسسه فاطر تابعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء می باشد .
حال با توجه به اینکه نقشه کلی طرح و مسیرهای پیش بینی شده در آن به شکلی نیست که بتوان توقع تامین آب شهرها و روستاهای شرقی شهرستان دماوند را از آن داشت و در این بین نهایتاً شهر رودهن فقط می تواند از منافع این طرح منتفع گردد لذا امید بستن به چنین طرحی خطای محض بوده و مسئولان شهرستان دماوند و بویژه جناب آقای رسول نژاد بهتر است به جای دل بستن به چنین طرحی تمرکز خود را به انتقال آب به دشت های مرکزی و شرقی شهرستان دماوند از سرشاخه های رودخانه های تاررود و دلیچاهی متمرکز نمایند.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *