پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

اخطاریه هواشناسی/افزایش ضریب ریسک سرمازدگی باغ های شهرستان دماوند در واپسین روزهای فروردین

آخرین خروجی مدل های هواشناسی بیانگر روانه شدن آخرین ترکش های هوای سرد قطبی به جا مانده از زمستان به سوی فلات ایران طی واپسین روزهای فروردین ۱۴۰۱ می باشد بنحویکه حتی ممکن است در طی بازه زمانی بامداد شنبه ۲۷ فروردین تا سه شنبه ۳۰ فروردین ما در برخی نقاط شهرستان دماوند دماهای زیر صفر و بارش برف را هم داشته باشیم.

بطور کلی سردترین روز هفته پیش رو روز دوشنبه ۲۹ فروردین خواهد بود و در این روز در برخی مناطق شهرستان دماوند دما به زیر صفر درجه سانگیراد هم برسد.

بر این اساس جدول ضریب ریسک احتمالی سرمازدگی در دمای کمینه( حدفاصل زمان ۲ تا ۶ بامداد)در مناطق مختلف دهستان های جمع آبرود و ابرشیوه به اطلاع مخاطبان گرامی می رسد.

بدیهی است جهت جلوگیری از ورود خسارات ناشی از سرمازدگی به باغ ها لازم است در زمان شدت گرفتن سرما تمهیدات لازم نظیر محلول پاشی،آبیاری غرقابی جهت افزایش رطوبت باغ،ایجاد دود و بخارسنگین و آب پاشی درختان زیر نظر کارشناسان با تجربه انجام پذیرد.

ضریب ریسک سرمازدگی مناطق در بازه زمانی ۲۸-۱-۱۴۰۱ لغایت ۳۰-۱-۱۴۰۱

  • دوآب وردانه ،کبود ملک ،آجان، ساران بین ۱ تا ۵ درصد( ریسک بسیار پائین)
  • مناطق شهری  و روستائی کیلان،وادان،اهران و بیدک بین ۵ تا ۱۵ درصد( ریسک پائین)
  • مناطق روستائی زان،لومان،اوچونک و منطقه شهری آبسرد بین ۱۵ تا ۲۵ درصد( ریسک پائین تا متوسط)
  • هومند آبسرد و کیلان و دشت های جنوبی روستاهای آئینه ورزان،جابان و سربندان و سیدآباد بین ۲۵ تا ۵۰ درصد( ریسک متوسط تا زیاد – خطر سرمازدگی درختان گردو بالا)
  • مناطق روستائی آئینه ورزان،جابان و سربندان و سیدآباد و سرخده و مناطق حاشیه جاده فیروزکوه بین ۵۰ تا ۷۰ درصد( ریسک زیاد تا خیلی زیاد) سرمازدگی باغات انواع هسته دار و گردو

لازم به توضیح است در بامداد روز دوشنبه درجه حرارت در منطقه شهری آبسرد در محدوده صفر و مناطق اطراف شهر بین صفر تا یک درجه زیر صفر و مناطق شمالی هومند آبسرد و کیلان( حاشیه جاده فیروزکوه ) حدود دو درجه زیر صفر خواهد بود.

ضمناً در بازه زمانی شنبه ۲۷ فروردین تا سه شنبه ۳۰ فروردین احتمال ریزش تگرگ و آسیب به باغ ها بویژه در منطقه ابرشیوه(دشت های جنوبی روستاهای آئینه ورزان،جابان و سربندان و سیدآباد و زان،لومان،اوچونک و سرخده تا گرمابسرد) وجود دارد.

همچنین در این بازه زمانی امکان بارش های شدید رگباری و جاری شدن سیلاب و طغیان مسیل ها در مناطق مستعد وجود دارد.

آرزوی ما گذر سلامت از این موج سرما و بروز کمترین میزان خسارت به باغ های منطقه می باشد.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *