پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

پیش بینی ۶ ماهه هواشناسی آبسرد/تابستان گرم،پائیز خشک و کم بارش

حدود دو سال از شروع خشکسالی گسترده در فلات ایران می گذرد و در این مدت بخش های گسترده ای از کشور ایران کم و بیش با درجاتی از خشکسالی مواجه هستند.

خبر بدتر اینکه ظاهراً سایه شوم این خشکسالی حداقل در شش ماه آینده نیز بر سر فلات ایران سنگینی می کند و تا انتهای پائیز نیز کشور ما درگیر این خشکسالی طولانی مدت خواهد بود.

بر همین اساس پیش بینی وضعیت دما و بارش در شش ماهه آینده( سه ماهه تابستان و سه ماهه پائیز ۱۴۰۱) در شهر آبسرد دماوند به شرح ذیل خواهد بود:

وضعیت دما و بارش در تابستان ۱۴۰۱:

از آنجا بطور طبیعی فصل تابستان در کل فلات ایران و از جمله شهر آبسرد دماوند فصلی کم بارش و گرم می باشد لذا کمبود بارش چندان محسوس نخواهد بود ولی دمای هوا در طی ماه های تیر و مرداد بین ۱ تا ۳ درجه بالاتر از میانگین فصلی خواهد بود و در شهریور ماه نیز ما با هوای حدود ۱ تا ۲ درجه گرمتر از نرمال مواجه خواهیم بود.

وضعیت دما و بارش در پائیز ۱۴۰۱:

بطور طبیعی حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از بارش های سالیانه منطقه دماوند در نیمه دوم فصل پائیز اتفاق می افتد ولی متاسفانه بنظر می رسد که منطقه آبسرد دماوند در کل فصل پائیز با درجاتی از خشکسالی شدید تا خیلی شدید مواجه باشد و میزان بارش ها بسیار کمتر از نرمال بلند مدت و حتی کمتر از سال قبل باشد.

بدین ترتیب می توان انتظار داشت که میزان بارش های پائیزه تا نصف بارش های بلند مدت کاهش یافته

از نظر دمائی نیز دمای هوا در فصل پائیز بین ۲ تا ۴ درجه بالاتر از نرمال بلند مدت پیش بینی می گردد بنحویکه کم بارشی و افزایش دما باعث تداوم دماهای شبه تابستانی تا انتهای مهر ماه و تاخیر در شروع یخبندان ها تا اواسط آذرماه می گردد.

بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که پائیز امسال نیز همانند پائیز سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ پائیزی خشک و کم بارش و گرم خواهد بود و کم بارشی انباشته در سال جاری نیز تشدید خواهد شد.


نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *