پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

پیش بینی فصلی پائیز/خیلی گرمتر و اندکی پر بارش تر از نرمال

با نزدیک شدن به آخرین روزهای تابستان بتدریج از انواع نقشه ها و مدل های فصلی هواشناسی مراکز معتبر جهانی نیز رونمایی می شود و بازار پیش بینی ها هم گرم و گرم تر می گردد و تقریباً تمام مدل ها و نقشه ها نیز بر پائیزی گرمتر و پر بارش تر از نرمال تاکید دارند ولی تفاوت این نقشه ها و مدل ها با یکدیگر صرفاً در میزان افزایش بارش ها می باشد.

حال با این مقدمه به بررسی وضعیت آب و هوای شهر آبسرد در پائیز ۱۴۰۲ می پردازیم:
با توجه به نقشه ها بنظر می رسد که دمای هوای در سراسر پائیز ۱۴۰۲ بین ۱.۵ تا ۲ درجه بالاتر از نرمال فصلی بلند مدت باشد و این به معنی تاخیر معنادار در زمان آغاز یخبندان پائیزه و بارش برف در منطقه ما می باشد.
با نگاهی دقیق تر مشخص می گردد برخلاف سالهای قبل که یخبندان شبانه از اواخر مهرماه آغاز می شد در سال جاری یخبندان های شبانه از نیمه دوم آبان ماه آغاز شود و یخبندان های روزانه (روزهای با دمای زیر صفر) را نیز بر خلاف سالهای قبل از اواسط آذرماه خواهیم داشت.

نکته مهم دیگر تسلط جریانات گرم و مرطوب جنوبی طی پائیز امسال بر روی فلات ایران است که به همین دلیل میانگین دما و رطوبت بالاتر از نرمال خواهد بود و امواج بارشی جنوبی باعث غلبه بارش باران و تاخیر در بارش برف می گردد لذا تا نیمه دوم آذرماه نباید توقع بارش برف فراگیر و ماندگار را حداقل در محدوده شهر آبسرد داشت.

از سوی دیگر با ورود پی در پی امواج جنوبی به منطقه غرب و جنوب غرب و مرکز کشور میزان بارش ها افزایش خواهد داشت ولی متاسفانه منطقه ما به علت دور بودن از هسته جریانات مرطوب از این امواج بارشی بهره چندان زیادی نخواهد گرفت و میزان بارش ها در منطقه ما در محدوده نرمال تا حداکثر ۲۰ درصد بیشتر از نرمال خواهد بود و لذا نباید توقع یک پائیز طلائی و بسیار پربارش را داشت.

با توجه به مدل های پیش بینی رژیم بارش ها در دو ماهه اول پائیز امسال بصورت بارش رگباری باران و از نظر دمایی روزهای ملایم و مرطوب و شب های خنک و در ماه آخر پائیز هم با کاهش مقدار بارش ها الگوی روزهای خنک و شب های سرد را خواهیم داشت.

البته بارش ها در مناطق غربی استان تهران بسیار بهتر از مناطق شرقی هستند و مناطق واقع در غرب کوه های زاگرس نیز پائیزی طلائی از نظر بارش را خواهند داشت.

نوشته ایجاد شد 647

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *