پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

فعال شدن سامانه «خودنویس قراردادهای بیع» از سال ۱۴۰۳/محدود شدن دامنه کاری مشاورین املاک

هر چند که در کشور ما رسم است که مشاورین املاک هر نوع اقدامی در حوزه املاک را انجام می بدهند و از دلالی ملک گرفته تا ارزیابی و کارشناسی ملک و تنظیم قرارداد و تهیه نقشه و… در حوزه کاری این عزیزان قرار گرفته ولی واقعیت این است که کار مشاور املاک صرفاً ایجاد ارتباط بین خریدار و فروشنده است و تقریباً به غیر از این کار مشاورین املاک اختیار دیگری ندارند.

هر چند در نظر عامه مردم یکی از وظایف ذاتی مشاورین املاک تحریر انواع قراردادهای بیع و اجاره می باشد ولی واقعیت این است که نوشتن قرارداد اصلاً کار مشاور املاک نیست و یک کار کاملاً حرفه ایی و تخصصی می باشد ضمن اینکه ۹۰ درصد دعاوی ملکی موجود در دادگاه نیز ریشه در تنظیم قراردادهای غیر فنی تحریر شده بوسیله مشاورین املاک دارد.

بر همین اساس وزارت راه و مسکن و شهرسازی چند سالی است که به دنبال ایجاد یک سکوی اینترنتی جهت نگارش قراردادهای ملکی استاندارد می باشد و به همین منظور نگارش مبایعه نامه عادی رایگان در سامانه خودنویس وزارت راه و مسکن از سال ۱۴۰۳ امکان پذیر خواهد شد.

وزیر راه، مسکن و شهرسازی در همین رابطه اعلام داشت: سامانه خودنویس که برای رایگان کردن معاملات اجاره بین موجر و مستاجر شکل گرفته است، سال آینده برای قراردادهای خرید و فروش هم فعال می شود.

بدین ترتیب دامنه فعالیت مشاورین املاک بتدریج محدود شده و به احتمال زیاد در سالهای آینده مشاورین املاک صرفاً نقش واسطه بین خریدار و فروشنده و یا حداکثر کاربر سامانه ثبت قرارداد را بر عهده خواهند داشت و بساط مبایعه نامه های عادی جمع خواهند شد.

نوشته ایجاد شد 647

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *