پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

شهرداری آبسرد و مشکل دیرینه اتکا به منابع در آمدی ناپایدار

از زمانیکه شهر آبسرد صاحب شهرداری شد تا همین امروز بزرگترین مشکل این شهر و این مجموعه نداشتن منابع درآمدی پایدار و از آن بدتر بی انضباطی مالی در این مجموعه می باشد.

شهرداری آبسرد شبیه فردی ولخرج است که شغل ثابت و درآمدی پایدار ندارد و به همین دلیل نیز غالباً مجبور است از راه های غیر قانونی و به قول معروف این کلاه و آن کلاه روزگار بگذراند و همین موضوع نیز معمولاً باعث دردسرهای فراوان برای شهردارها و شورای شهر می گردد.

تا چند سال پیش که سختگیری های دادستان و جهادکشاورزی زیاد نبود شهرداری آبسرد با چشم پوشی بر روی ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهر و اخذ جریمه در قالب کمیسیون های مواد ۹۹ و ۱۰۰ قانونی شهرداری روزگار می گذراند و با توجه به حجم بالای ساخت و سازهای بدون مجوز درآمد بسیار خوب و به عبارتی هنگفتی داشت که همین موضوع سبب تشدید بی انضباطی مالی در شهرداری و استخدام های گسترده و مازاد بر نیاز در شهرداری آبسرد شد و امروز هم شهرداری آبسرد در حال پرداخت تاوان سنگین بابت آن همه استخدام می باشد.

با شروع سخت گیری ها از سوی جهاد کشاورزی و دستگاه قضائی،شهرداری آبسرد به شیوه های غیر معمول برای کسب درآمد از املاک واقع در حریم شهر روی آورد و اخذ عوارض تفکیک مطابق ماده ۱۰۱ قانون شهرداری از املاک واقع در محدوده و حریم تبدیل به مهمترین منبع درآمدی این شهرداری شد و تا سال ۹۹ نیز این رویه ادامه داشت.

از سال ۱۴۰۰ و با ممنوع شدن تفکیک اراضی کشاورزی این منبع درآمدی هم از شهرداری آبسرد گرفته شد و شهرداری به اخذ این عوارض از املاک واقع در محدوده قانونی شهر روی آورد که با توجه به مبلغ هنگفت این عوارض اثرات منفی آن را بر روی قیمت تمام شده خانه و آپارتمان در شهر آبسرد داشته و قطعاً این منبع هم تا چندی دیگر تمام خواهد شد.

مشکل اصلی شهر آبسرد این است که مجموعه شهرداری در طول ۲۶ سالی که از تاسیس شهرداری در این شهر می گذرد تقریباً هیچ سرمایه گذاری و یا برنامه ایی برای کسب درآمدهای پایدار نداشته و همواره به درآمدهای هنگفت ناپایدار وابسته بوده است.

در حالیکه شهرداری چند هکتار از مرغوبترین زمین های حاشیه بلوار امام خمینی را در اختیار داشت این زمین با بدترین نقشه اجرائی ممکن تبدیل به استخر و سونا شد و زمینی که می توانست یکی از بزرگترین مجتمع های تجاری(مال)شرق استان تهران را در خود جای دهد بطور کامل از بین رفت.

وضعیت میدان میوه و تره بار دائمی شهر آبسرد هم که تاکنون بلاتکلیف مانده و خبری از ایجاد مجموعه های اقامتی و گردشگری در پارک غدیر یا اراضی اطراف شهر نیست.

شهر آبسرد دماوند بواسطه موقعیت جغرافیائی خود و قرار گرفتن در مسیر یکی از راه های فرعی کریدور شمال جنوب کشور از موقعیتی بسیار خوب و استثنائی برای کسب درآمد از دو منبع تجارت و گردشگری برخوردار است.

از نظر تجاری این شهر به علت قرار گرفتن در میانه بخش شرقی استان تهران و دسترسی آسان به دو منطقه غرب استان سمنان و شرق و مرکز استان مازندران به راحتی می تواند نقش «هاب تجاری شرق استان» را ایفا نموده و حداقل در زمینه میوه و تره بار تبدیل به مرکز پخش عمده شرق استان تهران گردد و بطور قطع خرده فروش های میوه و تره بار در شرق استان نیز بمنظور رهائی از شر ترافیک های سنگین اطراف میدان مرکزی میوه و تره بار تهران از این مرکزیت استقبال خواهند کرد کمااینکه هم اکنون نیز در ایام فعالیت میدان میوه و تره بار آبسرد بخش بزرگی از میوه و تره بار خرده فروش های شرق استان تهران و حتی بخشی از سمنان و مازندران نیز از این میدان تامین می گردد.

دومین منبع درآمدی شهر آبسرد که متاسفانه کاملاً مغفول مانده موقعیت های گردشگری این شهر می باشد.

هم اکنون و در ایام تعطیلات تابستانی و در روزهای پایانی هفته شاهد حضور صدها نفر از مسافران و گردشگرانی هستیم که از شهرهای جنوب شرق استان تهران نظیر ورامین و پیشوا و پاکدشت و شهرهای غرب استان سمنان نظیر گرمسار و ایوانکی جهت تفرج و گشت و گذار چند ساعته به پارک غدیر عزیمت می کنند ولی افسوس که ما نه میزبان خوبی برای این میهمانان عزیز هستیم و نه برنامه ایی برای کسب درآمد از طریق خدمات دهی به این عزیزان داریم و حتی وضعیت افتضاح سرویس های بهداشتی این پارک نیز برای ما مایه شرمندگی و شرمساری است.

در حالیکه شهرداری آبسرد می تواند با احداث سوئیت های اقامتی و مجموعه های پذیرائی و همچنین ایجاد یک مجموعه گردشگری بزرگ در اراضی متعلق به شهرداری در مسیر دره رودبارک( مرانک) درآمدی هنگفت از محل اجاره مستغلات داشته باشد ولی متاسفانه شاهد هستیم که هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و شهرداری هنوز به درآمدهای ناپایدار بعضاً غیرقانونی اتکا دارد.

حال باید از خودمان بپرسیم شهری با این همه ظرفیت برای کسب درآمد آسان و بی دردسر چرا همواره باید به درآمدهای ناپایدار متکی باشد؟

نوشته ایجاد شد 635

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *