پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

ریشه یابی دلایل گرانی مسکن در ایران/ رابطه مستقیم قیمت املاک و نرخ ارز

هر چند دولت سیزدهم در آغازین روزهای شروع به کار در شهریور سال ۱۴۰۰ وعده ساخت ۴ میلیون خانه را در طول ۴ سال داده بود ولی تا اینجای کار ظاهراً نه تنها این وعده محقق نشده بلکه افزایش بیش از ۴۵ درصدی قیمت خانه و آپارتمان آن هم ظرف مدت یکسال خانه دار شدن را برای بسیاری از جوانان ایرانی دور از دسترس و تبدیل به یک آرزوی محال نموده است.

اما بررسی های این پایگاه خبری به عنوان یک ناظر بی طرف نشان دهنده آن است که ریشه گرانی مسکن در کشور علاوه بر افزایش سطح عمومی قیمت ها و تورم تغییر ماهیت مسکن از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه ایی می باشد.

به عبارت بهتر امروزه مسکن دیگر برای مصرف خریداری نمی گردد و انگیزه بسیاری از خریداران مسکن سرمایه گذاری می باشد و مسکن در کنار طلا ،سکه و ارز تبدیل به یک پناهگاه امن برای سرمایه های سرگردان شده است.

با دقت در افزایش نرخ دلار در طول یک سال گذشته و مقایسه آن با میانگین قیمت خانه و آپارتمان متوجه می شویم که دلار از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا آخر آبان رشدی حدود ۳۲.۷ درصدی را تجربه کرده و مسکن نیز در همین مدت رشدی حدود ۳۳ درصد را داشته و به عبارت بهتر مسکن شانه به شانه دلار حرکت کرده و حتی از دلار نیز پیشی گرفته است لذا می توان نتیجه گرفت که مسکن تبدیل به یک رقیب پر قدرت و جذاب برای دلار و طلا و سکه شده است و کارکرد مسکن دیگر سکونت و سرپناه نیست.

البته این مساله مربوط به امروز و دیروز نیست و تقریباً از اواخر دهه ۴۰ شمسی کشور ایران با این معضل مواجه بوده است و چشم اندازی هم برای رهایی از این وضعیت در کوتاه مدت و میان مدت وجود ندارد.

اینکه دولت سیزدهم فکر می کند که می تواند با ساخت سالیانه یک میلیون خانه بر معضل دیرینه مسکن فائق آید توهمی بیش نیست چرا که حتی اگر به فرض محال دولت بتواند سالیانه یک میلیون مسکن هم بسازد( که نمی تواند) باز هم توانائی فرو نشاندن عطش سرمایه گذاران در این بخش را نخواهد داشت و همواره عده ایی پیدا می شوند که طالب خرید آپارتمان بمنظور سرمایه گذاری باشند.

دولت باید ابتدا در اقتصاد ایران ثبات و آرامش ایجاد نموده و سپس سراغ مسکن سازی برود ضمن آنکه اگر اقتصاد ایران به ثبات و آرامش برسد بخش عمده ایی از سرمایه گذاری ها به جای خرید مسکن به سمت تولید مسکن سوق پیدا می کند و خود بخود و بدون اینکه نیازی به مداخله دولت در بخش مسکن باشد معضل کمبود مسکن رفع می گردد.

واقعیت این است که جزء جزء اقتصاد ایران با نرخ ارز گره خورده و تا مشکل ارز و کاهش ارزش پول ملی رفع نگردد هیچ یک از بخش های اقتصاد ایران روی آرامش نخواهند دید و لذا تنها راه برون رفت از این همه مشکل و معضل اقتصادی فقط و فقط افزایش پایدار ارزش پول ملی و تثبیت نرخ انواع ارزهای خارجی و بویژه دلار می باشد.

نوشته ایجاد شد 635

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *