پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

توهم پایان کرونا

تقریباً یک سال پیش در چنین روزهایی اولین علامت های موج بزرگ کرونا دلتا در کشور در حال ظهور بود و بتدریج کشور می رفت تا در میان امواج مرگبار کرونا دلتا  و مرگ هزاران نفر و بستری شدن صدها هزار نفر دیگر و تکمیل ظرفیت بیمارستان ها و نبود دارو و سرم غرق شود.

حالا بعد از گذشت یکسال از آن روزهای سیاه و سخت ظاهراً اغلب شهروندان ایرانی کرونا را بطور کلی فراموش کرده اند و تا مجبور نباشند ماسک نمی زنند و پروتکل ها را رعایت نمی کنند ولی واقعیت این است که ویروس کرونا در کشور ایران از بین نرفته و میزان ویروس کرونا(کووید ۱۹) در فضای اطراف ما نسبت به سال قبل در چنین ایامی نه تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر هم شده و تنها چیزی که مانع از شیوع یک پیک بزرگ از کرونا در کشور است همانا افزایش مقاومت یا همان مصونیت بدن ایرانی ها در مقابل این ویروس است .

ویروس کووید ۱۹ در واقع نوه مستقیم ویروس معروف سارس می باشد که در سال ۲۰۰۲ از چین شروع و به سراسر جهان گسترش یافت و تا به امروز نیز به شکل های مختلف جوامعه بشری را تحت تاثیر خود قرار داده است و لذا می توان نتیجه گرفت که این ویروس حداقل در آینده نزدیک قصد نابود شدن ندارد و قطعاً در آینده نچندان دور مجدداً شاهد پیک های مرگبار شیوع این بیماری خواهیم بود.

بر همین اساس رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت زیرمجموعهBA.5امیکرون در کشور رو به افزایش است. این همان زیرمجموعه‌ای است که منجر به افزایش موارد ابتلا در اروپا و آمریکا شده است.

داده‌های مرکز پزشکی هاروارد نشان می‌دهد دو زیرمجموعهBA.4- BA.5 از واکنش آنتی‌بادی‌ها در افرادی که قبلاً به کرونا مبتلا شده‌اند و همچنین از واکنش سیستم ایمنی افراد واکسینه شده می‌گریزند.

محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از پزشکان خواست تا افراد مشکوک به کرونا را برای تست ارجاع دهند.

در‌ هفته‌های‌ اخیر، میزان تست روزانه کرونا به ازای هر هزار نفر در ایران به سطح پایینی رسیده است. به این ترتیب، بسیاری از موارد ابتلا ناشناخته باقی می‌مانند و به آمار رسمی راه پیدا نمی‌کنند.
آمار قطعی موارد مثبت کرونا در ایران در روز منتهی به نهم تیرماه، ۵۲۹ مورد اعلام شد. این رقم در روز چهارم تیر ۱۳۶ نفر بود و حدود دو هفته پیش در روز ۲۴ خرداد ۱۶۲ نفر اعلام شده بود.

در حالی که کارشناسان بهداشتی نسبت به افزایش موارد ابتلا و بستری در کشور هشدار داده‌اند، ستاد ملی مقابله با کرونا  در اقدامی عجیب توصیه استفاده از ماسک در فضاهای باز را لغو کرده است.
وزارت بهداشت در نقشه رنگبندی جدید شیوع کرونا شمار شهرهای زرد (نسبتا پرخطر ) را از ۹۱ به ۱۰۵ شهر افزایش داد و به این ترتیب، تعداد شهرهای آبی (عادی) به ۳۴۳ شهر کاهش پیدا کرد.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ایران همچنین از نرخ پایین واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال خبر داد. لذا بنظر می رسد پایان کرونا در ایران فقط و فقط یک توهم و خیال باطل است و این بیماری موذی به این زودی ها قصد رفتن ندارد .

نوشته ایجاد شد 635

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *