پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

تقلیل منصوبات چاه های آب،راهکاری برای حفظ سفره های زیر زمینی آب

کاهش ظرفیت برداشت چاه های آب مجاز یا به زبان عامیانه “تقلیل اینچ” چاه های آب یکی از راهکارهای کاهش میزان برداشت از سفره های زیر زمینی و صرفه جوئی در مصرف آب کشاورزی می باشد که چند وقتی است در دستور کار مدیریت منابع آب در مناطق دارای تنش آبی قرار گرفته و بر همین اساس بسیاری از چاه های آب در صف تقلیل منصوبات و کاهش اینچ شفت قرار گرفته اند.

بر همین اساس مدیر امور منابع آب دماوند گفت: با تقلیل منصوبات یک حلقه چاه مجاز عمیق کشاورزی به عمق ۲۸۰ متر در منطقه هومند زان شهرستان دماوند، در مصرف سالانه ۱۰۲ هزار و ۷۴۰ متر مکعب آب صرفه جویی به عمل آمد.

مصطفی عباسی اظهار کرد: در راستای قانون احیاء و تعادل بخشی و حفاظت و صیانت از آبخوان‌ها، با تلاش اکیپ گشت و بازرسی امور منابع آب دماوند و همکاری نهادهای قضایی و انتظامی، منصوبات یک حلقه چاه مجاز به عمق ۲۸۰ با مصرف کشاورزی تقلیل یافت.

وی افزود: با انجام این عملیات، در مصرف سالانه ۱۰۲ هزار و ۷۴۰ متر مکعب آب صرفه جویی به عمل آمد.

عباسی با تاکید بر اینکه با توجه به تعدد چاه‌های مجاز کشاورزی در دماوند، گفت: به منظور امکان مدیریت منابع آب، کنترل میزان بهره‌برداری از چاه‌های پروانه‌دار و کمک به تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، بیش از نیمی از چاه‌های کشاورزی منطقه مجهز به کنتور حجمی هوشمند گردیده و طی مکاتبات صورت گرفته با دادستان این شهرستان در فصل‌های غیر زراعی، برق چاه‌های کشاورزی به منظور کنترل و نظارت بر برداشت غیر مجاز قطع می گردد.

لازم به توضیح است متاسفانه بخش بزرگی از منابع آب شهرستان دماوند در حال حاضر بوسیله چاه های غیرمجاز و مخفی مورد بهره برداری قرار گرفته و سهم چاه های مجاز منطقه از اضافه برداشت آب بسیار ناچیز می باشد.

نوشته ایجاد شد 635

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *