پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

تداوم خشکسالی شدید تا پایان پائیز ۱۴۰۱/وضعیت زمستان هنوز مشخص نیست

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ایران از دیرتر آغاز شدن «بارش‌های پاییزی» امسال خبر داده و گفته است که در تمام نقاط کشور «شرایط خشکسالی» به‌شدت استثنایی و «طولانی مدت» خواهد بود.

احد وظیفه با اشاره به این که شاخص‌های خشکسالی نشان‌دهنده «خشکسالی متوسط تا شدید استثنایی» در تمام نقاط کشور هستند، به خبرگزاری «ایسنا» گفته است: مناطق «غرب کشور، شمال خوزستان، لرستان، کرمانشاه به‌خصوص ایلام» در شرایط خشکسالی به‌شدت استثنایی و طولانی‌مدت به سر می‌برند.

این مقام ارشد سازمان هواشناسی ایران اعلام کرده است که میزان بارندگی طی سال گذشته در کرمانشاه «۵۰ درصد زیرنرمال» و امسال «۴۸ درصد زیر نرمال» بوده و میزان بارش در ایلام نیز «۶۱ درصد زیر نرمال» گزارش شده است.
علت این خشکسالی نیز چیزی نیست مگر تسلط جریانات پایدار در سراسر نوار شمالی،غربی و جنوب غرب و مرکز کشور و تداوم سلطه جریانات بارشی موسمی هند بر مناطق جنوب شرقی کشور و تا حدودی جنوب کشور و به تبع محدود شدن بارش های عمده تا اواسط پائیز به مناطق جنوب شرقی و تا حدی جنوبی کشور می باشد.

در این حال، احد وظیفه امروز تاکید کرده است هنگامی که در «بلند مدت» بارش یک ساله و دوساله در منطقه‌ای بیش از «۵۰ درصد» کمتر از نرمال و دوره خشکسالی «طولانی»‌ شود، «شرایط بسیار حاد و بی سابقه‌ای» بر کشور حاکم می‌شود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور با بیان این که در مناطقی همچون تهران که سال گذشته بیش از «۲۰ درصد» بارندگی «زیر نرمال» ثبت شده بود، امسال این آمار و ارقام بزرگ‌تر شده و به حدود «۳۸ درصد» زیر نرمال رسیده، افزوده است: این شرایط فقط مختص تهران نیست و در قزوین، سمنان، جنوب البرز، خراسان رضوی، خراسان شمالی و به‌طور کلی «در شمال شرق کشور نیز خشکسالی بسیار شدیدی حاکم است.»

به این ترتیب حداقل تا آذرماه امسال خبری از بارش های موثر در منطقه ما نخواهد بود و چشم امید ما به زمستان پیش رو و بهار سال آینده خواهد بود.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *