پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

بحران جهانی غلات،اولین پس لرزه جنگ بی حاصل اوکراین/ایجاد یک فرصت طلائی برای ایران

بدون شک جنگ یا به زعم برخی ها عملیات ویژه نظامی(!!!) روسیه در اوکراین جنگی بی حاصل و احتمالاً بی پایان برای روسیه خواهد بود و دیر یا زود اوکراین تبدیل به ویتنام روس ها خواهد شد و در این بین وظیفه اخلاقی هر انسانی محکوم نمودن جنگ و کشتار و آوارگی غیر نظامیان اوکراینی می باشد.

در این بین آنچه که در کوتاه مدت برای جهانیان می تواند از اهمیت بیشتری برخوردار باشد قطعاً سلطه جوئی و اقتدار گرایی روسیه تحت رهبری پوتین و یا گسترش و نفوذ ناتو به سمت شرق اروپا نیست بلکه بحران غذائی حاصل از تحریم دو جانبه غلات از سوی غرب و شرق می باشد.

در حالیکه اغلب کشورهای جهان مراودات تجاری خود را با روسیه کم و بیش محدود کرده اند روسیه نیز در حرکتی عجیب و پیش بینی نشده صادرات غلات شامل ذرت،گندم،جو و چاودار از سوی کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا (کشورهای همسو با روسیه در منطقه آسیای مرکزی و شرق اروپا) را ممنوع اعلام کرد تا بدینوسیله از اهرم غذا بر ضد کشورهای مخالف جنگ استفاده کند.

این حرکت روسیه قطعاً باعث کمبود غلات در جهان می گردد و قیمت جهانی این چهار محصول (ذرت،گندم،جو و چاودار) افزایش چشمگیری را تجربه خواهد کرد و به همین دلیل قیمت محصولات لبنی و گوشتی نیز که به شدت وابسته به قیمت جو و ذرت هستند افزایش خواهد یافت.

البته این اهرم فشار روسیه فقط در کوتاه مدت جواب می دهد و در میان مدت و بلند مدت تولیدکنندگان کانادائی و آمریکائی و استرالیائی و به احتمال زیاد آرژانتینی و برزیلی با افزایش تولید غلات جای خالی روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا را پر خواهند کرد و در کوتاه مدت نیز سود حاصل از کمبود این محصولات در بازار جهانی به جیب همین تولیدکنندگان غربی خواهد رفت،ضمن آنکه با توجه به وابستگی شدید کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به درآمدهای ناشی از صادرات این نوع محصولات این دستور ظالمانه روسیه زمینه ورشکستگی اقتصاد کشورهای همسو با روسیه را فراهم آورده و احتمالاً تا قبل از شروع سال ۲۰۲۳ بسیاری از کشورهای عضو این اتحادیه با سرپیچی پنهانی از فرمان کرملین بصورت قاچاقی و با چند واسطه اقدام به فروش این محصولات در بازارهای جهانی می نمایند.

نکته مهم در این میان فرصتی است که برای ایران در زمینه دلالی و انتقال غلات ایجاد شده و ایران می تواند به عنوان دلال و واسطه ایی که با کشورهای عضو این اتحادیه مرز مشترک دارد از طریق خط دریائی سنتی بنادر آکتائو قزاقزستان و آستاراخان روسیه به بنادر انزلی و امیرآباد غلات این کشورها را وارد نموده و با انتقال این غلات به بنادر جنوبی کشور و صادرات مجدد آن سالانه میلیون ها تن گندم و جو و ذرت را به بازارهای جهانی تزریق نماید و میلیاردها دلار درآمد غیر نفتی بی دردسر کسب نماید.

امروز زمانی است که دولت ایران باید از تحریم های روسیه به نفع ملت ایران استفاده نماید و با قبضه نمودن بازار غلات جای پای خود را در این بازار محکم نماید.

فراموش نکنید که روسیه هیچگاه شریک صادقی برای ایران نبوده و امروز همان روزی است که ایران می تواند تمام بدعهدی های روس ها تلافی نماید ضمن آنکه این اقدام عملاً به رونق اقتصاد ایران در تمامی بخش ها و بویژه بخش های حمل و نقل و صنایع غذائی وابسته به فرآوری غلات و دانه های روغنی منجر خواهد شد.

پس تا فرصت باقی است باید از این خوان پر نعمت بهره برد و تلافی تمام سالهای تحریم را یک جا درآورد چرا که در بلند مدت هم روس ها از این ممنوعیت صادراتی کوتاه خواهند آمد و هم تولید کنندگان جهانی ، بازار غلات را به تعادل خواهند رساند و این فرصت هم از دست خواهد رفت.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *