پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

بازداشت عامل قطع درختان ارزشمند ارس در روستای زان دماوند

نقی میرزا کریمی سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند گفت: شامگاه چهارشنبه دوم شهریور ۱۴۰۱ دهیار روستا و اهالی زان متوجه صدای اره برقی در ارتفاعات روبروی روستا (موسوم به کوه ورسی زان) می شوند که جهت بررسی موضوع به محل عزیمت و مشاهده می نمایند که سه نفر در حال قطع درختان ارزشمند ارس (گونه ممنوع القطع) می‌باشند.

وی افزود: دو نفر از متخلفان متواری می‌شوند و یک نفر به همراه اره برقی و یک خودرو نیسان وانت متوقف می‌شود.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند ادامه داد: با گزارش دهیار هماهنگی‌های لازم و دستورات قضایی اخذ و متهم در کلانتری آبسرد بازداشت و خودرو وی نیز توقیف گردید.

میرزاکریمی گفت: صبح پنجشنبه مورخ سوم شهریور مامورین یگان حفاظت این اداره و اداره منابع طبیعی شهرستان به همراه کارشناسان مربوطه به محل اعزام و اقدام به مستند سازی، صورتجلسه و تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی در مراجع محترم قضایی نمودند.

وی در خاتمه از هوشیاری و اقدام به موقع دهیار و اهالی محترم روستای زان تقدیر و تشکر کرد.

لازم به توضیح است ارس یا سرو کوهی که در گویش محلی آن را ورس نیز می نامند از گونه گیاهان بومی بسیار نادر و کند رشد در خطر انقراض ایران می باشد که عمده محل رویش این درختان در دامنه های شمالی و جنوبی رشته کوه البرز و در ارتفاع حدود ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ متر قرار داشته و بیشترین تراکم این درختان کمیاب و در خطر انقراض در ارتفاعات شمالی استان های قزوین،البرز،تهران،سمنان و مناطق کم وسعتی از جنوب استان مازندران در حوالی روستاهای پلور و آب اسک لاریجان می باشد.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *