پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

اولین موج داغ تابستانی در اولین هفته تابستان

فصل تابستان برای بسیاری از نقاط کشور فصل سکون هوا و پایداری جو و موسم روزهای بدون پدیده جوی می باشد البته این وضعیت برای تمام گستره سرزمین ایران عمومیت نداشته و اگر کسی به دنبال هوای مطلوب می باشد می تواند به منتهی الیه شمال غرب ایران(مناطق شمالی استان های اردبیل و آذربایجان های غربی و شرقی) و یا منتهی الیه جنوب شرق ایران(منطقه چابهار) سفر نموده وتا از شر گرمای سوزان تابستان فلات ایران در امان باشد.

البته شهر ما به عنوان یکی از شهرهای واقع در دامنه جنوبی رشته کوه البرز به علت مجاورت با کویر مرکزی ایران در اغلب روزهای تابستان بویژه در دو ماه تیر و مرداد در معرض بادهای داغ جنوبی بوده و حداقل ظهرهای شهر آبسرد از نظر گرما دست کمی از شهرهای جنوبی استان تهران ندارد.

حال با این مقدمه به بررسی وضعیت هوا طی روزهای هفته اول تابستان ۱۴۰۱ بپردازیم:

بطور کلی شهر آبسرد دماوند در هفته اول تابستان تحت تاثیر دو موج قرار خواهد داشت،موج اول که نسبتاً خنک می باشد از امروز (جمعه سوم تیرماه) تا روز دوشنبه (ششم تیرماه) منطقه ما را تحت تاثیر خود قرار داده و هوای نسبتاً خنک و به عبارت بهتر قابل تحملی را برای شهر ما به ارمغان می آورد ولی موج دوم که یک موج داغ جنوبی می باشد از روز سه شنبه هفته آینده منطقه ما را تحت تاثیر خود قرار داده و تا روزهای پایانی هفته پیش رو در منطقه ما فعال خواهد بود.

این موج یک موج بسیار داغ می باشد و در بسیاری از نقاط کشور باعث افزایش ۶ تا ۸ درجه ایی دما به نسبت امروز می گردد و حتی در برخی از نقاط جنوب شرق استان تهران نظیر جنوب ورامین باعث افزایش دمای هوای استاندارد(دمای سایه) تا نزدیک ۴۵ درجه بالای صفر می گردد و تحت تاثیر این موج داغ ، دمای ظهرگاهی شهر آبسرد نیز به مرز ۳۵ درجه بالای صفر خواهد رسید.

نکته مهم دیگر افزایش قابل توجه دمای استاندارد (دمای سایه) مناطق مرکزی شهر تهران تا حدود ۴۳ درجه سانتیگراد می باشد لذا می توان توقع داشت که دمای خیابان های در معرض تابش مستقیم آفتاب حتی به مرز ۵۰ درجه بالای صفر نیز برسد که با توجه به ترافیک های دایمی تهران این دما یک دمای بحرانی و خطرناک برای سرنشینان خودروهای در ترافیک مانده می باشد.

لذا توصیه ما به کلیه دوستان و مخاطبین گرامی،صرفه جوئی و مصرف بهینه آب و برق در ساعات پیک مصرف و خودداری از ترددهای غیر ضروری در ساعات میانی روز(۱۳ تا ۱۸) بویژه در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته پیش رو می باشد.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *