پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

افزایش نرخ بنزین،خیلی دور خیلی نزدیک

ظاهراً زمان انجام جراحی بزرگ اقتصادی نزدیک است و در زمانی نچندان دور این عمل جراحی بزرگ اقتصادی البته به سبک و سیاق جدید انجام خواهد شد ولی این بار این عمل هیچ شباهتی به عمل جراحی اقتصادی سال ۹۸ نخواهد داشت و بسیار آرام و بی سرو صدا و تقریباً به شکل نامحسوس بنزین گران خواهد شد.

گمانه زنی ها برای افزایش نرخ بنزین از حدود یک ماه پیش آغاز شده بود ولی گفته های یکی از مدیران استانی شرکت پخش و پالایش و همچنین برخی اخبار غیر رسمی مهر تائید را بر اجرای طرح افزایش پلکانی قیمت بنزین زد تا این بار کسانیکه بیشتر از الگوی مجاز مصرف می کنند پول بسیار بیشتری را برای این حامل راهبردی انرژی بپردازند.

در همین راستا احمد مجرد مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه روز یکشنبه ۷ خرداد در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به استقبال خوب مردم آن منطقه در استفاده از کارت‌های سوخت شخصی گفت: این کارت‌ها در ابتدای هر ماه ۲۱۰‌ لیتر (۱۵۰ لیتر آزاد و ۶۰ لیتر سهمیه) شارژ می‌شوند البته سهمیه آزاد آن در پایان ماه در صورت استفاده یا عدم استفاده، صفر می‌شود.

احمد مجرد افزود: سهمیه یارانه‌ای ۶۰ لیتری بنزین کارت‌های سوخت شخصی تا ۹ ماه قابل ذخیره است اما سهمیه ۱۵۰ لیتری آزاد شارژ شده پایان هر ماه در صورت عدم استفاده باطل و مجدداً در ابتدای ماه بعد شارژ می‌شود.

وی اضافه کرد: در کارت‌های سوخت شخصی افراد علاوه بر سهمیه ۶۰ لیتری یارانه‌ای ماهانه، سهمیه ۱۵۰ لیتری سوخت آزاد نیز شارژ می‌شود و در زمان دریافت سوخت از جایگاه پس از اتمام سهمیه ۶۰ لیتری می‌توانند از سهمیه ۱۵۰ لیتری سوخت آزاد کارت خود استفاده کنند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ارومیه گفت: با توجه به پایش اطلاعات سامانه هوشمند سوخت، از ابتدای اجرای طرح بهبود نظام توزیع و بهینه سازی کارت‌های آزاد در جایگاه‌های سوخت، استفاده مردم از کارت سوخت شخصی در هر ۲ ‌نرخ سهمیه و آزاد بالغ بر ۶۶ درصد افزایش داشته است.

مجرد با ابراز خرسندی از همکاری شهروندان در رابطه با استفاده از کارت سوخت شخصی ادامه داد: استفاده از کارت‌های سوخت شخصی از سوی رانندگان در جایگاه‌ها علاوه بر مدیریت زمان و تحلیل مصرف، باعث ساماندهی کارت‌های سوخت و میزان مصرف خواهد بود.

البته تا اینجای کار فقط تکلیف مصرف کنندگان بنزین تا سقف ۲۱۰ لیتر روشن شده بود ولی در مورد مصرف مازاد و یا همان کارت سوخت جایگاه ها هیچ صحبتی نشده است.

برخی از گمانه زنی ها حاکی از عرضه بنزین کاملاً آزاد با قیمت شناور فوب خلیج فارس( قیمت دلاری هر لیتر بنزین تحویلی در یکی از بنادر ایرانی خلیج فارس)برای متقاضیان مصرف بنزین مازاد بر سهمیه ۲۱۰ لیتر می باشد.

بدین ترتیب کسانیکه تمایل به مصرف بالاتر از حد مجاز بنزین دارند می توانند بنزین را با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی و براساس قیمت بنزین صادراتی در بنادر خلیج فارس خریداری نمایند که البته این قیمت شناور بوده و مضربی از قیمت دلار و بنزین در بازارهای بین المللی می باشد.

این نحوه عمل جراحی اقتصادی و محدود نمودن مصرف بنزین بنظر عاقلانه ترین روش برای افزایش نرخ بنزین و جلوگیری از قاچاق سوخت می باشد چرا که اگر قیمت بنزین آزاد براساس فوب خلیج فارس در جایگاه ها عرضه شود عملاً سوخت بران و قاچاقچیان سوخت تبدیل به بازوی صادراتی دولت می شوند و عملیات بازاریابی و حمل بنزین به مقصد بازارهای کشورهای همسایه و انتقال ارز حاصله به داخل کشور و صد البته دور زدن تحریم ها را انجام خواهند داد ضمن اینکه قیمت بنزین برای مصرف کننده داخلی هم چندان تفاوتی نخواهد کرد و فقط کسانیکه مصرف بیش از ۲۱۰ لیتر دارند دچار مشکل خواهند شد.

البته برخی شنیده ها حاکی از افزایش پلکانی و تدریجی قیمت بنزین سهمیه ایی و آزاد موجود در کارت های سوخت در ماه های آینده می باشد که اگر چنین شود قطعاً این افزایش قیمت بر قیمت سایر کالاها نیز اثر خواهد گذاشت و شرائط اقتصادی را از این که هست سخت تر و پیچیده تر خواهد کرد که امیدواریم این افزایش قیمت به این زودی ها اتفاق نیفتد و اگر هم اتفاق افتاد با شیب تندی صورت نگیرد.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *