پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

کمربندی جنوب دماوند،از حرف تا عمل

تا چند سال پیش ترافیک گیلاوند محدود به بعداز ظهر روزهای تعطیل در فصل تابستان بود ولی تقریباً از سه چهار سال پیش به این سو ترافیک عصرگاهی گیلاوند بویژه در محدوده پل شلمبه تا دو راهی گیلاوند محدود به روز و ماه خاصی نبوده و تقریباً در تمام روزهای سال و حتی ایام غیر تعطیل ما شاهد حجم سنگین ترافیک در این منطقه هستیم و در این بین حوادث دلخراش رانندگی بویژه در محدوده پلیس راه دماوند تا ابتدای بلوار رجائی تبدیل به یک معضل مضاعف برای مردم محلی و مسافران عبوری شده.

از سوی دیگر موضوع احداث کمربندی جنوبی دماوند نیز بیشتر از اینکه جنبه عملی و اجرائی داشته باشد حالت شعاری داشته و صرفاً تبدیل به یک خوراک تبلیغاتی برای برخی ها شده است!

بر همین اساس در جدیدترین مورد آقای احمدی خطیر، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان دماوند در رابطه با آخرین وضعیت پروژه کمربندی جنوب دماوند گفت:در خصوص احداث کمربندی جنوبی دماوند فقط برای روکش آسفالت[این] کمربندی برای طول مسیر ٣٠ کیلومتری ، بیش از ٢٨٠ میلیارد تومان مورد نیاز است.

ایشان ادامه داد: کریدور احداث کمربندی نیاز به احداث پل یا تونل خواهد داشت که برای هر پل کوچک تقریبا بین ٢٠٠ تا ٣٠٠ میلیارد تومان نیاز اس و در این کریدور ٢ تا ۴ تونل و ۶ تا ١٠ پل ساخته خواهد شد که ٣ پل دهانه بزرگ است و برای هر پل دهانه بزرگ نیز بین ٣٠٠ تا ۴٠٠ میلیارد تومان هزینه می‌شود، بنابراین اعتباری بالغ بر ١۴٠٠ میلیارد تومان فقط برای احداث پل‌ها مورد نیاز خواهد بود که در مجموع با احتساب هزینه های اجرای آسفالت ٢٨٠٠ میلیارد تومان هزینه می‌شود و با نوسانات بازار ٣٠٠٠ میلیارد تومان فقط برای این بسترسازی‌ها نیاز است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان دماوند در انتها بیان داشت:برای[احداث] مسیر کمربندی جنوبی نیاز است که اراضی شخصی آزادسازی شده و زمین‌ها توسط وزارت راه خریداری شوند و میلیاردها تومان نیز صرف این مهم ‌شود، که متأسفانه برای آزادسازی مسیر مربوطه نیز حدود ٣ تا ٧ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در مجموع برای احداث این کمربندی عملاً به بیش از ١٠ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز می‌باشد.

با این اوصاف و با در نظر گرفتن نرخ تورم و هزینه فرصت های از دست رفته ناشی از تاخیر در اجرای پروژه و بدتر از همه خزانه خالی دولت بنظر می رسد این پروژه بیش از آن چیزی که ما فکر می کنیم و مسئولان اظهار می نمایند بطول خواهد انجامید و امیدی به راه اندازی این کمربندی در آینده نزدیک وجود ندارد.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *