پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

پشت پرده کنار کشیدن آمریکا از مذاکرات احیای برجام/ احیای برجام، دیگر حتی در دستور‌ کار نیست

«رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران، اذعان کرد که احیای برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام و مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین، حتی در دستور کار واشنگتن هم نیست.

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، با اذعان به اینکه احیای توافق هسته‌ای ایران نه در دستورکار و نه تحت تمرکز واشنگتن هم نیست، مدعی شد که هیچ تحرکی در زمینه مذاکرات وین انجام نمی‌شود.

مالی بامداد سه‌شنبه در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان»  با اذعان به اینکه احیای توافق هسته‌ای ایران نه در دستورکار و نه تحت تمرکز واشنگتن هم نیست، مدعی شد که هیچ تحرکی در زمینه مذاکرات وین انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه دولت آمریکا معتقد است که باید از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کرد، گفت: «دیپلماسی، بهترین راه برای انجام این کار است. ما خواهیم دید که دولت آمریکا برای رسیدن به توافق متمایل است اما در برهه کنونی، تمرکز روی چیزهای دیگر است، زیرا گفتگوها[ی وین] متوقف شده‌اند».

به نوشته روزنامه «جروزالم پست» به نقل از این مصاحبه، نماینده آمریکا در امور ایران مدعی شد:‌ «اما دلیل اینکه گفتگوها متوقف شده و به بن‌بست رسیده‌اند و اینکه هیچ حرکتی نمی‌کنند و در تمرکز ما نیستند، این است که ایران طی دو ماه گذشته موضعی را اتخاذ کرد که با بازگشت به توافق در تناقض بود».

مالی در تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران و افزایش فشار افکار عمومی بر تهران، به تکرار ادعاهای بی‌اساس گذشته پرداخت: «آنها (ایران) خواسته‌هایی را مطرح می‌کنند که هیچ ارتباطی با برجام ندارد. تا زمانی هم که این مسئله ادامه داشته باشد، گفتگوها متوقف خواهد بود».

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت بایدن از تغییر حکومت در ایران حمایت می‌کند یا خیر، اظهار داشت: «سیاست ما تغییر حکومت از طریق تحریکات واشنگتن نیست. این سیاست ما نیست».

ولی پشت پرده کنار کشیدن ناگهانی آمریکا از مذاکرات احیای برجام چیست؟

عملکرد یکساله دولت سیزدهم و بی برنامگی و ناهماهنگی دولت آقای رئیسی این سیگنال مهم را به آمریکائی ها مخابره کرد که تداوم سیاست فشار حداکثری آمریکا که از ابداعات دونالد ترامپ بود هر چند در کوتاه مدت جواب نمی دهد ولی در میان مدت و بلند مدت واقعاً می تواند اثر گذار باشد و اگر آمریکائی ها به فشار تحریم ها ادامه داده و حتی آن را زیادتر کنند بزودی ایران داخل یک گرداب بزرگ از مشکلات اقتصادی و سپس سیاسی و اجتماعی سقوط خواهد کرد و آنگاه مذاکره کردن و امتیاز گرفتن از تهران به مراتب برای آمریکائی ها و حتی اروپائی ها آسان تر خواهد بود.

از سوی دیگر حوادث یک ماهه اخیر عملاً باعث تضعیف لابی قدرتمند تهران در آمریکا و اروپا شد و دولت های غربی به نوعی از مذاکره با تهران واهمه داشته و منتظرند فضای سیاسی  ایران اندکی آرام تر شود تا بتوانند فارغ از فشارهای سنگین گروه های مخالف نظام جمهوری اسلامی بار دیگر با تهران بر سر میز مذاکره بنشینند.

البته ضعف در تیم دیپلماسی دولت سیزدهم هم باعث شده که ما در این یکسال گذشته همواره دست پائین را در مذاکرات داشته باشیم و سیاست خارجی انفعالی ایران و عدم تسلط کافی تیم مذاکره کننده ایران بر روند مذاکرات ،این فرصت را برای لابی های صهیونیستی بوجود آورد تا آمریکا را از ادامه مذاکرات مایوس نمایند.

مخالفین جمهوری اسلامی و بویژه اتاق های فکر اسرائیل و جمهوری خواهان آمریکا می دانند که عدم دستیابی ایران به منافع برجام یعنی تشدید بحران اقتصادی در ایران و تشدید بحران اقتصادی خودبخود به ایجاد بحران های سیاسی و اجتماعی منجر شده و همین بحران های اجتماعی و سیاسی خواه ناخواه نظام اسلامی را تضعیف خواهد نمود و حتی برخلاف گفته نماینده ویژه آمریکا که می گوید سیاست ما تغییر حکومت ایران نیست این سیاست می تواند تبدیل به راهبرد پنهان دولت آمریکا شود و برجامی که می توانست ضامن بقای نظام جمهوری اسلامی باشد تبدیل به پاشنه آشیل نظام گردد.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *