پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

نکاتی برای مسافرت در ایام نوروز

بعد از دو سال محدودیت کرونائی ظاهراً قفل سفرهای نوروزی قرار است در نوروز سال ۱۴۰۱ باز شود و به همین دلیل پیش بینی می گردد در نوروز سال جدید بار ترافیکی جاده ها بسیار بیشتر از سالهای قبل باشد و به همین نسبت احتمال وقوع حوادث و سوانح جاده ای بیشتر گردد.

به همین دلیل ما چند توصیه ساده و خودمانی برای شما عزیزان داریم:

۱- همیشه قبل از حرکت، خودروی تان را پُر از بنزین کنید. به امید پمپ بنزین بعدی راه نیفتید. در تعطیلات گاهی پمپ بنزین‌های بین راهی دچار مشکل می‌شوند.

۲- هنوز سرویس بهداشتی مناسب در بسیاری از جاده‌ها کم است. طبیعت و کنار جاده دستشویی اوپن ما نیست. هر جا سرویس بهداشتی دیدید به صورت پیشگیرانه استفاده کنید.

۳- هر سال چندین نفر هنگام تعویض لاستیک پنجرشان در اثر برخورد خودروهای عبوری کُشته می‌شوند. اگر خودروی تان دچار نقص فنی شد یا به هر دلیلی توقف کردید کاملا” از جاده خارج شوید.

۴- کسی که از ما در جاده سبقت می‌گیرد قاتل ما نیست. او را تعقیب نکنیم و برای تلافی کردن سبقت نگیریم.

۵- سبقت غیرمجاز، لایی کشیدن و رفتارهایی از این دست نشان دهنده‌ی رانندگی خوب نیست. در پایان تعطیلات به کسی بابت این کارها “فرمان طلایی” نمی‌دهند اما آمار کُشته‌ها را حتما” اعلام می‌کنند!

۶- در سفرهای طولانی با خودتان نقشه‌ی به روز شده داشته باشید. به اینترنت و گوگل اعتماد نکنید، درست در حساس‌ترین لحظه‌ها اینترنت جواب نمی‌دهد.

۷- “من پُشت فرمون امکان نداره خوابم ببره”! خیلی از کسانی که این جمله را گفته‌اند الان در سینه‌ی قبرستان خوابیده‌اند. اگر خواب تان می‌آید لطفا” رانندگی نکنید.

۸- هنگام رانندگی میزان تحصیلات ما، ادبیات گفتاری پاکیزه، قلم باشکوه، شخصیت اجتماعی، مقام و منصب و لباس‌های برندی که پوشیده‌ایم هیچ‌کدام مشخص نیست، مردم ما را از روی نوع رانندگی‌مان قضاوت می‌کنند. درست رانندگی کنیم تا مردم ما را بی‌شعور ندانند.

۹- در سفر با دادن گوشی موبایل به بچه‌ها آن ها را حذف نکنید. به آن ها کاغذ و قلم بدهید و بخواهید چیزهایی که می‌بینند را یادداشت یا نقاشی کنند و شب در دفتری بنویسند یا برای تان بگویند.

۱۰- اگر معتاد موبایل هستند از آن ها بخواهید به جای بازی کردن، از لحظه‌های سفر یا چیزهای جالبی که می‌بینند عکس و فیلم بگیرند.

۱۱- به هیچ وجه در جاده‌های محلی که نمی‌شناسید شبانه رانندگی نکنید. در بسیاری از این جاده‌ها حتی موبایل آنتن نمی‌دهد.

۱۲- توصیه‌های پلیس راه را جدی بگیرید. آن ها به شما حسودی نمی‌کنند. تذکرهای  شان ریشه در تجربیات شان دارد.

۱۳- اگر فکر می‌کنید نسل کسانی که زباله‌های داخل ماشین را در نایلون  می‌ریزند، گره می‌زنند و با دقت به بیرون پرتاب می‌کنند منقرض شده، اشتباه می‌کنید.

۱۴- به طبیعت احترام بگذاریم. کارگران شهرداری در جاده برای جمع کردن زباله‌های تولیدی، ما را دنبال نمی‌کنند.

۱۵- همیشه در صندوق عقب‌تان یک بطری آب معدنی داشته باشید. به کار خودتان یا دیگران می‌آید.

۱۶- وقتی با چند ماشین حرکت می‌کنید جاده را قرق نکنید. لزومی ندارد حتما” سپر به سپر هم حرکت کنید. مراقبت از همدیگر نباید موجب ایجاد مشکل برای رانندگان دیگر شود.

۱۷- اگر خودرو جلویی شما در جاده آرام می‌راند با چراغ زدن متوالی یا نزدیک شدن بیش از حد به او استرس وارد نکنید. ممکن است نو راننده باشد یا خودرویش مشکل فنی داشته باشد.

۱۸- اگر نوراننده هستید یا خودروی تان مشکل فنی دارد، در لاین کُندرو برانید و برای دیگر راننده‌ها مشکل ایجاد نکنید.

۱۹- لطفا” راهنما بزنید. لطفا” راهنما بزنید. ما که پشت سر شما رانندگی می‌کنیم نمی‌توانیم فکر شما را بخوانیم. لطفا” راهنما بزنید.

۲۰- در نزدیکی روستاها به شدت مراقب عبور سگ و دام از عرض جاده باشید. در استان‌های گلستان، سیستان و بلوچستان و … مراقب عبور شبانه‌ی شترها باشید. هر ساله چندین نفر به همین سادگی کشته می‌شوند.

۲۱- همیشه در خودروی تان مقداری خوراکی همراه داشته باشید. در جاده‌های کویری تا ده‌ها کیلومتر هیچ فروشگاهی وجود ندارد. امکان خراب شدن ماشین همیشه وجود دارد‌. حتی شما شاسی بلند عزیز

۲۲- پراید یا بنز هنگامی که پارک شده‌اند خطرناک نیستند. درست از لحظه‌ای که ما سوییچ را می‌چرخانیم می‌توانند به یک وسیله برای کُشتن تبدیل شوند. در جاده‌ها این ماشین‌ها نیستند که ما را می‌کُشند، سبک رانندگی ماست. لطفا” همدیگر را نکُشیم.

به امید نوروزی شاد و بدون حادثه

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *