پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

فیلترینگ شبکه های اجتماعی /دفع فاسد به افسد…!

یکی از قواعد مسلم فقه امامیه که کاملاً با اصول عقلی مطابقت دارد قاعده “دفع افسد به فاسد” (دفع چیزی که فساد زیاد دارد بوسیله چیزی که فساد آن کمتر است) یا همان انتخاب بین بد و بدتر می باشد که البته ظاهراً در این روزها درست بر عکس آن در کشور در حال عملی شدن است و به جای “دفع افسد به فاسد” شاهد “دفع فاسد به افسد” حداقل در حوزه فیلترینگ و انسداد  پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی خارجی و کندی سرعت اینترنت و قطع دسترسی به بسیاری از پایگاه های داده واقع در خارج از کشور هستیم.

براساس گزارش سال گذشته مرکز آمار ایران معادل ۱۱ میلیون نفر از طریق شبکه‌های مجازی و بویژه پلتفرم های اینستاگرام و واتساپ کسب درآمد می‌کنند. از این میزان حدود ۹ میلیون نفر یعنی ۸۳ درصد از طریق اینستاگرام در حال کسب درآمد هستند و به بیان ساده معیشت بیش از ۱۰ درصد از مردم ایران به سرنوشت این شبکه های اجتماعی گره خورده است و شاید سهولت کسب و کار چندین برابر بیش از این افراد نیز ارتباط مستقیم با این پلتفرم ها دارد.

حال با مسدود شدن اینستاگرام کسب و کار بسیاری از مردم تعطیل و یا محدود شده و در این شرائط سخت اقتصادی صاحبان این کسب و کارها در وضعیت بسیار دشوار معیشتی قرار گرفته اند و این در حالی است که بسیاری از مردم دولت را مسئول اصلی قطع دسترسی به شبکه های اجتماعی دانسته و بتدریج شاهد نارضایتی عمومی از این وضعیت هستیم.

درست است که برای مهار آشوب ها و آرام سازی فضا نیاز به کنترل شبکه های اجتماعی است ولی وقتی افسد بر فاسد ترجیح داده می شود باید در بلند مدت منتظر بدتر شدن اوضاع باشیم نه بهتر شدن آن.

دولت موظف است با تمام توان از محیط امن کسب و کار بویژه در فضای مجازی حفاظت نماید و شاید در این شرائط تحمل چند شبکه اجتماعی بسیار کم هزینه تر از ایجاد بحران اقتصادی برای جمع کثیری از مردم و ایجاد بحران های اجتماعی باشد.

فراموش نکنیم که بحران های اقتصادی ظرفیت بسیار بالاتری برای ایجاد آشوب های خیابانی داشته و صاحبان کسب و کار ناامید و مستاصل، بسیار خطرناکتر از جوانان و نوجوانان می باشند کمااینکه ما در جریان اعتراضات سال ۹۸ که منشاء اقتصادی(افزایش قیمت بنزین)داشت شاهد اعتراضات گسترده تر و خشونت بسیار زیادتری بودیم.

به هر روی و به زعم این رسانه مصلحت مملکت در این است که ارکان نظام با سعه صدر و دوراندیشی بیشتر به فوریت نسبت به رفع انسداد از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی اقدام نموده و جو عمومی کشور را به سوی آرامش رهنمون سازد و مانع از شکل گیری زمینه های اقتصادی نارضایتی عمومی بشوند و نظام اسلامی با دور اندیشی و درایت از این گردنه نیز عبور نماید.

نوشته ایجاد شد 635

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *