پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

طرح بزرگ آبرسانی شهید فخری‌زاده در انتظار اعتبارات ملی

کم آبی مشکل بزرگ بسیاری از شهرها و روستاهای کشور است و در سال جاری نیز تقریباً شهری نیست که با مشکل کم آبی (در برخی موارد بی آبی) مواجه نباشد و در این بین مشکل نبود آب بهداشتی برای مصارف خانگی مشکلی است که تحمل آن برای مردم بسیار سخت است و حتی می توان گفت که مختل کننده روند عادی زندگی می باشند.

متاسفانه در حال حاضر بسیاری از مناطق مسکونی شرق استان تهران بویژه روستاهای شرق شهرستان دماوند با مشکل کمبود آب آشامیدنی بهداشتی مواجه بوده و شهرهایی همانند آبسرد و کیلان و روستاهای جابان و سربندان در فصل تابستان با بحران کم آبی مواجه می باشند.

در همین رابطه رحمت اله محمدی، مدیرعامل آبفای شرق استان تهران گفت:برای رفع مشکل آب روستاهای بخش مرکزی دماوند باید زیرساخت‌های اصلی فراهم و مشکلات به صورت اساسی رفع شوند که قطعا این مهم در دستور کار است.

ایشان اضافه نمود:در سال ۹۹ شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی یکپارچه شدند که این اتفاق مزیت‌هایی برای روستاها داشت تا طرح‌ها را به صورت جامع و یکپارچه ببینیم و بر همین اساس حدود ۲۹ روستا تحت عنوان طرح شهید فخری‌زاده قرار گرفتند و محل تامین آب پایدار در این منطقه فقط دلیچای است.

آقای محمدی بیان داشت:مطالعات در این فاصله زمانی انجام شد و تنها منبع پایداری که می‌توان به آن در طولانی مدت اتکا و طرح را اجرا کرد، همان دلیچای است که مطالعات آن انجام شده و در دست پیگیری است و انتظار داریم با حمایت‌های نماینده مردم شهرستان دماوند در مجلس شورای اسلامی ردیف اعتبار ملی برای این طرح بگیریم نه ردیف استانی، زیرا نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار این طرح خواهد بود.

رحمت اله محمدی،در مورد مشکلات کم آبی روستای جابان نیز اظهار داشت: برای افق ۱۴۲۵ که این روستا تبدیل به شهر خواهد شد نیز شرکت آب و فاصلاب با همین رویکرد برنامه‌ها را تدوین و مخازن ذخیره را پیش بینی خواهد کرد.

وی افزود: در زمینه برنامه‌های کوتاه مدت رسیدگی به مخازن، آب بندی مخازن و ایمنی آنها بسیار مهم است و ظرف زمان کوتاهی مدنظر قرار می‌گیرند.

مدیرعامل آبفای شرق استان تهران عنوان کرد: قطعا بخشی از مشکلات روستاهای داخل بافت با اصلاح شبکه توزیع آب حل خواهد شد، به طور مثال نیاز آبی روستای جابان بر مبنای استانداردها ۲۲ لیتر بر ثانیه است، اما منابع موجود بیش از ۴۰ لیتر بر ثانیه بوده که بی رویه است.

محمدی ادامه داد: آب شرب موجود نباید برای مصارف باغات و کشاورزی مورد استفاده قرار گیرند چرا که دچار مشکل در تامین آب شرب می‌شویم.

وی تصریح کرد: طرح شهید فخری زاده برای تامین آب اجرا می‌شود و ساخت مخزن ذخیره آب در بخش توزیع در دستور کار است.

نوشته ایجاد شد 635

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *