پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

گلایه ائمه جمعه شهرهای رودهن و دماوند از نحوه تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز

هیچ چیزی بدتر از تبعیض و بی عدالتی نیست و اگر این تبعیض در اعمال قانون و تخریب ساخت و ساز باشد درد آن هزار برابر می گردد.
اینکه چرا ملک مجاور شما با انبوهی از تخلفات و ساخت و ساز غیر مجاز نه تنها تخریب نمی شود ، بلکه حتی انشعاب برق و گاز هم می گیرد ولی ساختمان کوچک شما بی دلیل تخریب می گردد آنقدر ناراحت کننده و تلخ است که انسان را به مرز انفجار می رساند.
شاید به همین دلیل بود که این نوع برخوردهای تبعیض آمیز صدای ائمه جمعه شهرهای اصلی شهرستان دماوند را هم در آورد و زبان آنها را به گلایه گشایی گشود.

محور سخنرانی های ائمه جمعه شهرهای دماوند و رودهن در جمعه گذشته موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز و تبعیض در مواجهه جهاد و شهرداری با این موضوع و فسادهای موجود در نحوه برخمورد با ساخت و سازهای غیر مجاز بود.

در همین رابطه حجت الاسلام سید محمد حسینی، امام جمعه بخش رودهن در خطبه‌های نماز جمعه بخش رودهن با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز ، اظهار داشت: ما با ساخت و ساز غیرمجاز موافق نیستیم به جهت اینکه هم برای مردم گرفتاری ایجاد می‌کند و هم مسئولین را به زحمت و دردسر می‌اندازد؛ در پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، اگر مسئولین ما رویه‌ای هماهنگ و همسانی داشته باشند و در کار آنها اگر تبعیضی مشاهده نشود و شیوه کار، شیوه درستی باشد و زمان اقدام آن‌ها هم زمان به‌جا و به‌هنگامی باشد، با این شروط ما از آن‌ها حمایت میکنیم و کار آن‌ها را تایید میکنیم.
وی افزود: برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز، یک‌زمانی در زمین‌های زراعی است یا در مناطقی است که به خاطر نظم و انضباط شهری، صلاح نیست که در آنجا ساخت و ساز انجام بشود، این درست است؛ اما آیا اگر در منطقه‌ای که امکان زراعت و کشاورزی از بین رفته است و با چراغ سبز برخی از مسئولین و دست‌اندرکاران، ساخت و سازهای فراوانی انجام شده است، آیا اینجا هم باید مثل مورد قبل برخورد کرد و اقدام به تخریب اموال مردم کرد یا باید مسئولینی که ترک فعل داشته‌اند، غافل بوده‌اند، مورد بازخواست قرار بگیرند یا باید دستگاه‌های مربوطه را مجاب به اتخاذ رویه‌ی هماهنگ و واحدی کرد؛ آیا در منطقه‌ای که تماما مسکونی شده است و ساخت‌ و سازهای فراوانی انجام شده است و دیگر امکان زراعت و کشاورزی در آنجا وجود ندارد، آیا راه حل مشکل تخریب اموال مردم که حاصل یک‌عمر زحمت و رنج آن‌ها است می‌باشد یا باید چاره‌اندیشی دیگری کرد و قوانین و بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها را به‌روزرسانی کرد.
امام جمعه رودهن در ادامه گفت: مردم عزیز ما از تبعیض در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز گلایه‌مند هستند؛ گلایه آن‌ها نیز به حق است و درست است؛ مشاهده می‌شود در یک منطقه وسیع زراعی یا یک منطقه‌ای که ساخت و سازی انجام نگرفته است، تک ویلایی ساخته می‌شود با امکانات مجهز و کسی کاری به کار او ندارد یا یک جایی که اگر طرف ۵ طبقه بخواهد بسازد، ۶ طبقه ساخته است، طبقه ۶ را تخریب می‌کنند، اما در جایی دیگر که باید ۶-۷ طبقه بسازد، ۱۳-۱۴ طبقه ساخته و کسی به او کاری ندارد، این‌ها را مردم می‌بینند و گلایه‌ می‌کنند.
حسینی بیان کرد: اقدامات گزینشی و تبعیض‌آمیز، مردم را دلسرد می‌کند،مردم عزیزی که صاحبان این کشور و این نظام و این انقلاب هستند.
وی گفت: بنابراین از هر اقدامی که مردم را دلسرد می‌کند، مردم را ناامید می‌کند و حق و حقوق آنها را ضایع می‌کند، باید پیشگیری کرد و نباید انجام بگیرد.
امام جمعه رودهن عنوان کرد: برای پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز و در عین حال، رعایت حقوق مردم، اولاً باید بین اماکنی که اماکن زراعی هستند و ساخت و سازی در آنجا صورت نگرفته است و بین آنجایی که همه‌اش ساخته شده، تفکیک قائل شد؛ دوم اینکه از همان ابتدای امر، جلوی ساخت و ساز غیرمجاز گرفته بشود،چرا برخی به مردم چراغ سبز نشان بدهند و در غفلت و بی‌خبری به‌سر ببرند تا مردم بیایند به آنجا و سرمایه یک‌عمر از زندگی‌شان را هزینه بکنند، بعد آقایان تازه بیدار بشوند و به خاطر اینکه گزارشی به بالادست بدهند، بیایند اموال مردم را تخریب بکنند.
حسینی گفت: برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز باید برای همه یکسان باشد؛ اینطور نباشد که اصحاب قدرت و ثروت در امان باشند و آن‌هایی که دست شان به جایی بند نیست، اموال شان تخریب بشود و سرمایه شان به باد برود.
وی تصریح کرد: نکته دیگر اینکه، دستگاه‌های اداری و متولیان ساخت و ساز، تصمیمات واحدی داشته‌ باشند و حداقل با یکدیگر هماهنگ باشند. برخی می‌آیند مجوز ساخت می‌دهند و می‌گویند اینجا زراعی نیست و برخی دیگر می‌آیند و مجوز را ابطال می‌کنند.
امام جمعه رودهن تصریح کرد: برخی چشم‌پوشی می‌کنند از ساخت و سازها و برخی بگیر و ببند راه می‌اندازند دود این تصمیمات ناهماهنگ چرا باید به چشم مردم برود؟ گناه مردم، اینجا چیست؟ اینها نکاتی هست که باید به این‌ها توجه بشود.
حسینی گفت: همین امروز، تعداد قابل توجهی از مردم عزیز ما که در یک بخشی از منطقه ما ساکن هستند، به جهت اعتراض به این مسائل، در اینجا حضور پیدا کردند و ما آنها را دعوت به آرامش کردیم و از اینکه آرامش خودشان را حفظ کردند و مطالبت‌شان را با زبان منطق و مسالمت‌آمیز به گوش مسئولین می‌رسانند، قدردان شان هستیم و انشاء الله که مسئولین عزیز هم به مطالبات مردم توجه جدی داشته باشند.

از سوی دیگر حجت‌الاسلام فتاح‌دماوندی امام جمعه دماوند در خطبه های نماز جمعه دماوند بیان داشت:
دولت باید در مناطقی که زمین‌های مستعد و آب کافی برای کشاورزی وجود دارد، برنامه مشخصی داشته باشد و با ساخت و ساز غیر مجاز از روز اول مبارزه کند و اجازه این کار را ندهد و از کشاورزان حمایت مالی هم انجام بدهد.
در مناطقی که زمین مناسب و آب کافی برای کشاورزی وجود ندارد دولت باید برنامه‌ای برای نوع استفاده مردم از زمین‌هایشان داشته باشد که صاحب املاک ضرر نکنند.
از طرفی شهرها و روستاها به دلیل افزایش جمعیت و تقاضا برای ساخت مسکن نیاز به توسعه و تعیین تکلیف طرح تفصیلی شهر و طرح هادی روستا دارند که بعضاً به روز رسانی نشده است و نیازهای مردم در نظر گرفته نشده است.
البته در توسعه شهرها و روستاها باید امکانات و زیرساخت‌ها مخصوصاً تامین آب شرب برای ساختمان‌های جدید در نظر گرفته شود.
اما در حال حاضر شاهد تخریب‌هایی هستیم که بعضاً جز نارضایتی مردم و از بین رفتن سرمایه‌های آنها سود دیگری ندارد و عملاً آن زمین‌ها به چرخه تولید باز نمی‌گردد.
برخی از زمین‌ها به دلیل آهکی بودن واقعاً قابلیت کشاورزی ندارند یا آب برای کشاورزی وجود ندارد؛ صاحبان این زمین‌ها چه کاری باید انجام بدهند؟
مواردی پیش آمده که یک ساختمان به مدت دو سال در جلوی چشم مسئولین و مردم ساخته شده و هیچکس جلوی آن را نگرفته، آنگاه بعد از ساخت به سراغ تخریب می‌روند.
اگر افرادی موقع ساخت ساختمان‌های غیر مجاز وظیفه جلوگیری داشتند، ترک فعل کرده‌اند یا خدای ناخواسته رشوه گرفته‌اند و مانع ساختن نشده‌اند چرا آنها در خسارت تخریب شریک نمی‌شوند؟
به نظر می‌رسد در چرخه ساخت و ساز غیر مجاز و تخریب‌ها فسادهایی وجود دارد که برخی افراد مایلند این چرخه پابرجا باشد و آنها به منافع خود برسند، حتی اگر به قیمت نارضایتی مردم از نظام تمام شود.
مشاهدات عینی نشان می‌دهد در اکثر موارد زمین‌های مربوط به ساخت و ساز غیر مجاز عملاً به چرخه تولید کشاورزی برنگشته و در آنجا محصولات کشاورزی تولید نمی‌شود.
مسئولین چشم خود را بر واقعیت‌ها نبندند؛ باید نقایص را بررسی کنند و ببینند نیازمندی‌های مردم چیست؛ آنگاه مطابق نظام عرضه و تقاضا برنامه‌ریزی کنند.
اینکه برخی مسئولین برای خود شیرینی برای مسئولین بالا دست خود بدون توجه به مشکلات مردم و بدون در نظر گرفتن واقعیت‌ها و نیازمندی‌ها و بدون توجه به ترک فعل‌های خودشان بروند خانه‌های مردم را خراب کنند کار درستی نیست .
البته اگر افراد سودجویی زمین‌های دولتی و ملی را تصرف کرده‌اند باید با قاطعیت به آنها برخورد شود، باید محاکمه شوند و به سزای اعمال زشت خود برسند. ما با کوه خواری، مرتع خواری، جنگل خواری، دریا خواری، رودخانه خواری و تصرف زمین‌های ملی مخالفیم و از مسئولین تقاضا داریم در برخورد با این جرایم کوتاهی نکنند .
سودجویانی که زمین‌های مرغوب دارای آب کشاورزی را به شهرک‌های مسکونی تبدیل می‌کنند قطعاً مجرمند و باید با آنها برخورد شود.
سخن در آنجاست که اگر زمینی قابلیت کشاورزی ندارد آب هم ندارد و سود و صرفه‌ای برای کشاورزی ندارد باید تعیین تکلیف شود و نوع کاربری آن به صلاح منطقه و نیازمندی‌های مردم تعیین شود تا مردم هم راضی باشند.

نوشته ایجاد شد 643

یک دیدگاه در “گلایه ائمه جمعه شهرهای رودهن و دماوند از نحوه تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *