پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

کرونا جی ان وان در راه ایران

ظاهراً ویروس سمج و جان سخت کووید قصد رها کردن انسان ها را ندارد و در حالیکه ماهانه بطور متوسط دو تا سه سویه جدید نسبتاً کم خطر از این ویروس شناسایی می شود برخی از سویه های نسبتاً خطرناک نیز شناسایی می گردند و بنظر می رسد با توجه به شرائط فصلی در نیم کره شمالی زمین روزهای ابتدایی سال ۲۰۲۴ مراکز درمانی در اغلب دنیا روزهای سختی را در پیش داشته باشند.

در چند ماه گذشته انواع سویه های جدید از ویروس کرونا که عموماً از نوادگان کرونا امیکرون بودند شناسایی شده اند ولی چند روزی است که یک گونه جدید و نسبتاً متفاوت از خانواده کووید به نام جی ان وان در ایالات متحده و چند کشور اروپایی شناسایی شده است که بالقوه می تواند خطرناک باشد.

ویروس کرونا جی ان وان به گفته WHO یک زیر سویه جدید است که نسبت به سویه‌های قبلی بسیار متفاوت‌تر است و می‌تواند افرادی که مصونیت از واکسیناسیون قبلی دارند را نیز به صورت جدی درگیر کند و این به معنی آن است که این ویروس به اندازه کافی جهت دور زدن سیستم ایمنی بدن جهش داشته و احتمالاً یک سرشاخه جدید از ویروس کرونا می باشد.

سازمان بهداشت جهانی، سویه کرونا جی‌ان وان را یک سویه «قابل توجه» از ویروس کرونا توصیف کرده و پیشنهاد کرده است که به منظور جلوگیری از گسترش بیشتر این سویه، شهروندان دوباره به عادت استفاده از ماسک بازگردند.

البته سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده است که واکسن‌های موجود کرونا می توانند از موارد شدید و مرگ در اثر این سویه جدید جلوگیری کنند و لذا تزریق واکسن یادآور کرونا به کلیه افراد در معرض خطر و سالمندان توصیه می گردد.

هر چند مشخص نیست که آیا این ویروس جدید به ایران رسیده است یا نه ، ولی مسلم این است که با توجه به گسترش این سویه در آمریکا و اروپا و با توجه به نزدیک شدن به ایام تعطیلات کریسمس و سفرهای سال نو ،این ویروس به زودی به ایران نیز برسد و همانند ترکیه موج گسترده ای از موارد ابتلاء و بستری را رقم بزند.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *