پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

وقتی که فیفا به افاغنه ساکن در ایران تابعیت ایرانی داد…!

حضور میلیون ها تبعه افغانستان در ایران در کنار فرصت ها و تهدیدهای بی شمار خود،مسائل حقوقی پیچیده بسیار زیادی نیز بوجود آورده و یکی از این مسائل ،خارجی یا ایرانی محسوب شدن کودکان افغان متولد در ایران است.

طبق قوانین تابعیت ایران ؛تابعیت تابع خون یا همان نسب ایرانی پدر می باشد و محل تولد به خودی خود موجبات تبعه ایران محسوب شدن افراد را بوجود نمی آورد.

در حال حاضر چند میلیون تبعه افغان در ایران حضور دارند که در ایران متولد شده اند و در طول عمر خود حتی یک بار هم به افغانستان سفر نکرده اند و به نوعی بومی شهرها و روستاهای ایران محسوب می شوند ولی طبق قوانین ایران ،ایشان ایرانی محسوب نمی شوند و در حکم تبعه خارجی هستند.

حال طبق حکم جدید فیفا بسیاری از این اتباع افغان نه تنها بازیکن خارجی نیستند بلکه حتی می توانند در تیم ملی ایران هم بازی کنند!
ماجرا از آنجا شروع شد که در جام حذفی، تارا فولاد چرمهین اصفهان مقابل مهرگان دره‌شهر ایلام پیروز شد. مهرگان از حریفش به خاطر استفاده از سجاد جان‌محمدی بازیکن افغانستانی که گلزن مسابقه بود شکایت کرد تا کمیته انضباطی، بازی را ۳-۰ به سود مهرگان دره‌شهر اعلام کند.

باشگاه اصفهانی با استناد به مقررات فیفا حکم را شکست. فیفا سه شرط برای بومی دانستن بازیکنان در نظر گرفته: متولد آن کشور باشد. قبل از ۱۰ سالگی مهاجرت کرده و سه سال آنجا زندگی کرده باشد. یا بعد از ۱۰ سالگی مهاجرت کرده و پنج سال زندگی کرده باشد.

در سال ۱۹۹۵ دادگاه اتحادیه اروپا به نفع ژان مارک بوسمن رای داد تا محدودیت لیگ‌های این قاره در جذب بازیکنان اروپایی لغو شود که به نام «قانون بوسمن» مشهور است.

حالا با صدور این حکم تاریخی برای سجاد جان‌محمدی، تحولی در فوتبال ایران رخ داده و باشگاه‌ها در لیگ‌های مختلف، منعی برای استفاده از بازیکنان افغانستانی ندارند و به احتمال زیاد راه برای حضور هزاران فوتبالیست با استعداد افغان در لیگ های ایران و به احتمال زیاد تیم ملی فوتبال ایران هموار می گردد.

نوشته ایجاد شد 647

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *