پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

مردمی که محکوم به گذراندن روزهای سخت‌تر از سخت هستند!

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت: در آغاز فصل پائیز و شروع سال تحصیلی مدارس و دانشگاهها، شاهد برگزاری هفته دفاع مقدس بودیم. هر ساله در این هفته ضمن روایت وقایع دوران جنگ تحمیلی و بیان رشادت‌های رزمندگان در دفاع از کشور، مراسمی برگزار می‌شود که رفته ‌رفته رنگ تکرار به خود گرفته و از جذابیت آن کاسته می‌شود. قطعاً یکی از دلایل این اُفت، عدم توجه به روایت‌های واقعی از تاریخ جنگ است که علیرغم تذکراتی که در مورد آن داده شده، همچنان این روایت‌ها، آمیخته به سانسور و عدم شفافیت هستند. افراد و جریاناتی که خواسته یا ناخواسته، سعی در ایجاد تحریف در انتقال تاریخ جنگ دارند، باید به پیامدهای این حرکت، بیندیشند و بدانند که آفتاب برای همیشه پشت ابر نمی‌ماند.
در این هفته مرکز آمار اعلام کرد قیمت‌ها در شهریورماه نسبت به ماه گذشته ۲ درصد افزایش یافته است، به این ترتیب شیب افزایش نرخ تورم همچنان به کاهش بیشتر قدرت خرید حقوق‌ بگیران منجر شده و قبض معیشت مردم را به همراه دارد، هرچند که این آمار دولتی با آنچه که در شعارهای مدیران و مسئولان در تریبون‌ها نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی گفته می‌شود، مغایرت دارد ولی مردم محکوم هستند روزگاری سخت‌تر از سخت را سپری کنند.
این هفته شاهد تحولاتی پیرامون برجام بودیم. از یک طرف طرح عمان برای ایجاد تحرک در مذاکرات روی میز قرار داشت و از سوی دیگر پیشنهادهای ژاپن و بازخورد مثبت آن در تهران، چشم‌انداز دستیابی به تفاهمات را بیش از پیش روشن‌تر کرد چرا که وزیر خارجه کشورمان نیز اظهار داشت ایران عزم جدی برای مذاکره پیرامون شرایط ارائه شده را دارد. در همین حال قطر که در زمینه حل مسائل بین ایران و آمریکا میانجیگری می‌کند اعلام کرد احتمال رسیدن به تفاهمات جدید بین ایران و آمریکا افزایش یافته است.

هفته جاری از مرزهای شمالغرب کشورمان خبرهای ناخوشایندی رسید که لزوم هوشیاری مسئولان جمهوری اسلامی را در رویارویی با مجموعه‌ای پیچیده از توطئه‌ها و نیرنگ‌های سیاسی دوچندان می‌سازد. اردوغان در جریان سفر به نخجوان و مذاکره با علی‌اف اعلام کرد دو کشور ترکیه و جمهوری آذربایجان مصمم هستند در مرز ایران، دالان زنگزور را ایجاد کنند که این تصمیم به معنای حمله به استان سیونیک ارمنستان و اشغال این استان و بستن مرز میان ارمنستان و ایران است؛ هرچند درباره ایجاد این دالان و قطع راه ارتباطی ایران و ارمنستان، همواره مسئولان جمهوری اسلامی ایران به دلیل ایجاد تغییرات جغرافیایی هشدار داده و تصریح کرده‌اند اجازه چنین اقداماتی را نخواهند داد ولی به‌ نظر می‌رسد منطقه به مرحله حساسی نزدیک شده است که اگر راه‌حل سیاسی قابل قبولی پیدا نشود، اوضاع بحرانی خواهد شد.

این هفته تحولات منطقه قره‌باغ کوهستانی و ازسرگیری درگیری نظامی ارمنستان و آذربایجان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان پیدا کرد و واکنش‌های مختلف را در سطح بین‌المللی برانگیخت. ازسرگیری تنش از آنجا آغاز شد که جمهوری آذربایجان با بهانه قرار دادن انفجار یک کامیون نظامی خود، عملیات تازه‌ای را در قره‌باغ انجام داد و آن را «عملیات ضدتروریسم محلی» با هدف «برقراری نظم» نامید، اما ارمنستان این عملیات را تجاوز نظامی تازه توصیف و اعلام کرد برخلاف ادعای آذربایجان هیچ واحد نظامی ارمنستان در قره‌باغ حضور ندارد. این حمله در نهایت منجر به دیکته کردن برتری نظامی آذربایجان شد، اقدامی که در یکسو شادی شهروندان جمهوری آذربایجان را به دنبال داشت و از سوی دیگر، فاجعه انسانی برای ارامنه ساکن قره‌باغ و آوارگی هزاران نفر از آنها را سبب شد.
بازیگران خارجی بحران قره‌باغ نیز هرکدام در جستجوی منافع خود برآمدند. رئیس ‌جمهور ترکیه به نخجوان رفت تا با تاکید بر حمایت از سیاست‌های باکو، اهداف خود را دنبال کند.

روسیه نیز که طبق توافق طرفین، نقش صلح‌بان در قره‌باغ را دارد با چشم بستن بر عملیات نظامی آذربایجان، خشمش را از سیاست‌های ایروان، که مسکو آن را نزدیکی به غرب عنوان می‌کند، نشان داد. روس‌ها همچنان نگاه قیم‌مآبانه به جمهوری‌های استقلال ‌یافته از شوروی سابق را دارند و این جمهوری‌ها را حیاط خلوت خود می‌دانند.
در این باره وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای، نخست‌ وزیر ارمنستان را مقصر حوادث اخیر دانسته و اعلام کرد وی، فریب غرب را خورده است که باید متوجه تبعات آن باشد. ارمنستان، در یک موضع‌گیری تازه، روسیه را به پیمان ‌شکنی متهم و اعلام کرد دیگر به این کشور به عنوان صلح‌بان در قضیه قره‌باغ اعتماد ندارد.
بحران قره‌باغ، یک بازیگر بیگانه‌تر نیز دارد و آن رژیم صهیونیستی است که به منظور تامین منافع نامشروع و تشدید نفوذ خود در این منطقه، ابایی از تشدید آتش‌ افروزی ندارد و در آستانه اوجگیری تنش، این هفته یکی از سرکردگان این رژیم در باکو حضور پیدا کرد.

در این میان، تاوان این ماجراجویی نظامی و مداخلات بیگانگان را ساکنان قره‌باغ داده و می‌دهند که یک مورد آن فاجعه آتش ‌سوزی در یک پمپ ‌بنزین در قره‌باغ می‌باشد که روز سه‌شنبه رخ داد و تاکنون بیش از ۱۲۰ نفر از کسانی که قصد خروج از قره‌باغ را داشتند در این فاجعه جان خود را از دست داده و صدها نفر مجروح شده‌اند. علاوه بر آن، هزاران نفر از ارامنه نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود گشته‌اند.
جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است اختلافات ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید از طریق مذاکره حل شود و مداخله کشورهای دیگر نیز تنها به تشدید بحران می‌انجامد.

نوشته ایجاد شد 648

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *