پایگاه خبری تحلیلی شهر آبسرد دماوند

ماجرای اعطای اقامت به اتباع افغان و هزار سئوال بی جواب

در چند روز گذشته انتشار تصویر شناسنامه ایی ایران که برای فردی متولد افغانستان صادر شده است سئوالات زیادی را در رابطه با اعطای تابعیت به مهاجرین افغان بوجود آورده.

هر چند روابط عمومی سازمان ملی مهاجرت در رابطه با انتشار این عکس طی اطلاعیه ای نوشت: «…با توجه به انتشار گسترده شناسنامه فردی با تابعیت افغانستانی و ارتباط دادن این موضوع به طرح‌های سازمان ملی مهاجرت، به استحضار می رساند صدور این شناسنامه به هیچ کدام از طرح های این سازمان مربوط نمی‌باشد و حضور در طرح‌های سازمان تابعیت ایرانی برای مهاجرین ایجاد نمی‌ کند…» ولی این اطلاعیه هم نتوانست آتش التهاب ناشی از انتشار این عکس را خاموش کند و بسیاری از ایرانیان این اطلاعیه را پنهان کاری سازمان ملی مهاجرت در رابطه با اعطای تابعیت به مهاجرین افغان می دانند و این اطلاعیه را برای اقناع افکار عمومی ناکافی می دانند.

از سوی دیگر همزمان با طرح ساماندهی و یکپارچه‌سازی خدمات به مهاجرین مجاز، سازمان ملی مهاجرت طرح تجمیع سرمایه‌های خُرد را نیز برای اتباع مجاز در دستور کار قرارداده است.

به گزارش آبسردآنلاین، خبرگزاری صدا افغان در گزارشی نوشت: ۱۲ تیر امسال بود که تفاهم‌نامه‌ای با عنوان «جذب و مدیریت سرمایه‌های خرد و کلان اتباع و مهاجران خارجی» میان بانک ملی ایران و سازمان ملی مهاجرت به امضا رسید. بر اساس این تفاهم‌نامه مهاجران می‌توانند منابع مالی و درآمدهای خود را در بانک ذخیره کنند تا از طرفی این سرمایه‌ها در چرخه تولید و فعالیت‌های اقتصادی کشور ایران استفاده شود و از طرف دیگر مهاجران در سود حاصل از فعالیت‌ها شریک باشند. سرمایه اولیه شرکت در این طرح در استان‌ تهران ۱۵۰ میلیون و دیگر استان‌ها ۱۰۰ میلیون است.

این طرح مشمول چه طیف‌هایی از مهاجرین خارجی می‌شود؟

این طرح برای تمام مهاجرین مجاز و مقیم ساکن ایران بوده و کسانی که غیرقانونی وارد ایران شده‌اند و یا در آینده بصورت قانونی (ویزای گردشگری، زیارتی و درمانی) و غیرقانونی وارد ایران می‌شوند مشمولین این طرح نیستند.

از طرف دیگر تا پیش از این، مهاجرانی که برگه سرشماری داشتند تسهیلات محدودی دریافت می‌کردند، اما با شرکت در این طرح می‌توانند کارت بانکی و سیم کارت تلفن همراه دریافت کنند و تردد بین شهری و بیمه داشته باشند. در حقیقت، برگه سرشماری صرفاً به آنها کمک می‌کرد یک مهاجر غیرقانونی به شمار نروند و از کشور اخراج نشوند. همچنین حُسن دیگر این طرح در آن است که با شریک کردن مهاجران در فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور،حس زندگی شرافتمندانه و شهروندی برای آنها ایجاد می‌شود.

در بحبوحه انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران تصاویری از فرد تاجیک‌تبار و اهل افغانستان منتشر شد که می‌گوید با وارد کردن سرمایه به ایران توانسته است تابعیت بگیرید. حال سوال این جاست، چه طیف از اتباع خارجی می‌توانند تابعیت ایران را دریافت کنند؟

طبق بند پنجم ماده ۹۷۶ قانون مدنی ایران کسانی که در این‌کشور از پدری که تبعه خارجه است بوجود آمده و دارای گواهی ولادت ویژه اتباع خارجه از ثبت احوال محل تولد طفل بوده و پس از رسیدن به ۱۸ سال تمام شمسی لااقل یکسال دیگر در ایران اقامت کرده باشند، پس از تأئید اقامت توسط نیروی انتظامی و اخذ سند تابعیت از اداره تابعیت وزارت امور خارجه، می‌توانند درخواست شناسنامه از سازمان ثبت احوال را داشته باشند. اما نکته قابل تامل اینکه این مورد نیز اجرا نشده است.

اخذ اقامت ایران از طریق تجارت و سرمایه‌گذاری

اخذ اقامت و تابعیت ایران مانند بسیاری از کشورهای دیگر دنیا، با کمک سرمایه‌گذاری در ایران هم امکان‌پذیر شده است. به این شکل که افراد غیرایرانی می‌توانند با سرمایه‌گذاری در حدود ۲۵۰ هزار یورو در ایران اقامتی پنج‌ساله را اخذ کنند. این مبلغ یا مبلغ‌های معادل آن البته با ارزهای دیگر، حداقل مبلغ مورد نیاز است. اتباع خارجی علاوه بر سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن یا اوراق مشارکت می‌توانند این مبلغ را در بانک‌های ایران هم سپرده‌گذاری کنند و اقامت پنج‌ساله بگیرند.

نوشته ایجاد شد 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *